Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18343
Назва: Навчальні посібники для саксофона у Китаї початку ХХІ століття
Інші назви: Учебные пособия для саксофона в Китае начала ХХІ века
TUTORIALS FOR SAXOPHONE IN CHINA AT THE BEGINNING OF XXI CENTURY
Автори: Кунь, Ло
Бібліографічний опис: Кунь Л. Навчальні посібники для саксофона у Китаї початку ХХІ століття // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. № 2 (вип. 35). C. 102–108.
Дата публікації: 2016
Видавництво: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключові слова: саксофон
навчально-методична література
техніка гри
академічне та джазове виконавство
видання
саксофон
учебно-методическая литература
техника игры
академическое и джазовое исполнительство
издание
saxophone
educational-methodic literature
play technique
academic and jazz performing
edition
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено навчально-методичний репертуар для саксофона в консерваторіях Китаю. Розглянуто підручник “Школа гри на саксофоні” Ян Цзя Сана та збірку “Етюди для саксофоніста” Ван Ювея як приклади сучасних навчальних посібників. Охарактеризовано комплекс навчальних посібників китайських авторів для саксофона як створених з урахуванням окремих положень західних авторів та орієнтованих на специфіку китайської національної музичної мови.
В статье исследован учебно-методический репертуар для саксофона в консерваториях Китая. Рассмотрен учебник “Школа игры на саксофоне” Ян Цзя Сана и сборник “Этюды для саксофониста Ван Ювея как примеры современных учебных пособий. Охарактеризован комплекс учебных пособий китайских авторов для саксофона как созданных с учётом отдельных положений западных авторов и ориентированных на специфику китайской национальной музыкальной речи.
At that time, when at the West the art of saxophone play was highly developed musical branch, the saxophonists from the whole world already made a huge concert, composing and pedagogical activity and the bright national performing schools were created, the problem of total absence of national-methodical literature for the first saxophone pedagogues in China conservatories has raised. The first experience in methodical and pedagogic work in chinese educational Institutes was taken from European and American editions of saxophone play technique and it’s improvement: “Referens saxophone” P. Brodi, “Saxophone à l'école primaire” G. Klose, “Methode debutante” К. Delangl, “Saxophone technique” Е.Kokroft, “The saxophone play technigue basis” B. Prorvych, “The studing of ear pads” by M. Shaposhnikova, etc. Taking into account the Chinese audience desire to listen to their own national music, the first professional saxophonists from China have created their native textbooks orienting them on the specific of Chinese accords and metro-rhythmic specialities. In the article it was systemized the basic educational tutorials for saxophone by Chinese authors, and it was detected some inherited features with European textbooks. It was discovered that the first position in educational-methodological literature for saxophone creation in China is belongs to Lee Manloon. His works “Chinese melody. The folk motives by saxophone performing”, “The law of saxophone play” and “Sound management in classical saxophone performing style” became the main educational manuals for academic and jazz performing. Using the novelties of technological progress he became an author of “Central conservatory. Saxophone department. Educational and exam program on VCD” program”. In the investigation of jazz saxophone performing problems the main work in China became the work of Du Enn Thiao – “Managing practice of saxophone play”. In aspect of saxophone adaptation into the national music of China, the most interest was created by the “Saxophones Art” by Du En Tiao. The editions of professor Yan Tzia San “A school of saxophone play” and the graduator of Ukrainian musical academy Van Yuvei “Etudes for saxophonist” were introduced as an example of methodic works of the representatives of different generations of Chinese saxophonists and as an example of works for the beginners and development of saxophonists technics of the highest level.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18343
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016.№ 2

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Khun.pdf307,67 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.