Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/19353
Название: Підготовка студентів педагогічних університетів до створення і використання веб-квестів
Другие названия: Подготовка студентов педагогических университетов к созданию и использованию веб-квестов
PREPARATION OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES TO CREATE AND USE WEB QUESTS
Авторы: Галан, Василь Данилович
Кравчук, Василь Ростиславович
Солонецька, Ганна Володимирівна
Библиографическое описание: Галан В. Д., Кравчук В. Р., Солонецька Г. В. Підготовка студентів педагогічних університетів до створення і використання веб-квестів // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка 2021. № 1. C. 24–32.
Дата публикации: 2021
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: веб-квест
інноваційні технології
інформаційно-комунікаційні технології
методика навчання математики
веб-квест
инновационные технологии
информационно-коммуникационные технологии
методика обучения математике
web-quest
innovative technologies
information and communication technologies
methods of teaching Mathematics
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Розглянуто основні концепції технології веб-квест. Проаналізовано проблеми підготовки студентів педагогічних університетів до розробки і використання веб-квестів у процесі навчання математики школярів. Акцентовано увагу на необхідності цілеспрямованої підготовки майбутніх вчителів до створення та застосування веб-квестів у їх професійній діяльності. Описано переваги застосування електронного навчального середовища Moodle як інтеграційного інструменту для організації роботи з веб-квестами. Вказано, що Moodle дозволяє не лише розміщувати у мережі необхідні матеріали та посилання на ресурси, а й здійснювати комунікацію між вчителем та учасниками квесту, оцінювати досягнення учнів, демонструвати результати їхніх досліджень на сторінці електронного курсу. Запропоновано навчальні курси з математики і методики навчання математики, при вивченні яких доцільно використовувати технологію веб-квесту як одного з засобів формування інформаційно-цифрової компетентності студентів. Практичне використання вказаної технології проілюстровано на прикладі двох освітніх веб-квестів. Перший з них розрахований на студентів педагогічних університетів і спрямований на засвоєння ними курсу «Загальна методика навчання математики». Другий веб-квест дає можливість учням краще засвоїти тему «Текстові задачі», розвиває критичне та логічне мислення школярів, їхні дослідницько-пошукові навички. Технологія веб-квест є ефективним інструментом інтеграції проєктної та інформаційно- комунікаційної технологій в освіті, а використання веб-квестів у навчальному процесі педагогічного університету закладає міцне підґрунтя для застосування цього інструменту в подальшій професійній діяльності вчителя-математика.
Рассмотрены основные концепции технологии веб-квест. Осуществлен анализ проблем подготовки студентов педагогических университетов к созданию и использованию веб-квестов в процессе обучения математике школьников. Акцентировано внимание на необходимости целенаправленной подготовки будущих учителей к разработке и применению веб-квестов в их профессиональной деятельности. Описаны преимущества системы электронного обучения Moodle как интеграционного инструмента для организации работы с веб-квестами. Указано, что Moodle позволяет не только размещать в сети необходимые материалы и ссылки на ресурсы, но и осуществлять коммуникацию между учителем и участниками квеста, оценивать достижения учащихся, демонстрировать результаты их исследований на странице электронного курса. Предложены учебные курсы по математике и методике обучения математике, при изучении которых целесообразно использовать технологию веб-квеста как одного из средств формирования информационно-цифровой компетентности студентов. Практическое использование данной технологии проиллюстрировано на примере двух образовательных веб-квестов. Первый из них рассчитан на студентов педагогических университетов и направлен на усвоение ими курса «Общая методика обучения математике». Второй веб-квест дает возможность учащимся лучше усвоить тему «Текстовые задачи» в курсе математики, развивать критическое и логическое мышление школьников, их исследовательско-поисковые навыки. Технология веб-квест является эффективным инструментом интеграции проектной и информационно-коммуникационной технологий в образовании, а использование веб-квестов в учебном процессе педагогического университета закладывает прочную основу для применения этого инструмента в дальнейшей профессиональной деятельности учителя-математика.
Modern educational information technologies are a powerful stimulus that allows to develop students’ cognitive activity, improves the quality of knowledge, promotes the development of skills of independent acquisition of knowledge. Therefore, the information and communication competence of future teachers is an integral and important component of their professional competence. One of the modern interactive pedagogical technologies, which demonstrates an example of integration of information technologies with common pedagogical technologies (project learning, role play, business game) is web-quest technology. The article considers the basic concepts of web-quest technology, the analysis of problems of preparation of students of pedagogical universities for development and use of a web-quest in the course of teaching schoolchildren Mathematics has been carried out with the emphasis on the need of purposeful preparation of future teachers for creation and use of web-quests in their professional activity. Information and technological support of the educational process is important for a clear organization of students’ accomplishing the stages of the web-quest and achievement of its educational, cognitive and developmental goals. The authors describe the advantages of using the e-learning environment Moodle as an integration tool for organizing work with web quests. Moodle allows not only to post the necessary materials and links to the resources online, but also to communicate between the teacher and quest participants through personal messages, chats, forums, seminars and to evaluate students’ achievements. The results of the web quest can also be displayed on the e-course page. The article offers training courses in Mathematics and methods of teaching Mathematics in the study of which it is advisable to use the technology of web-quest as one of the means of forming information and digital competence of students and also provides two examples of educational web quests. The first of them is designed for students of pedagogical universities and is aimed at mastering by them the course program «General methods of teaching Mathematics». Another web-quest gives students the opportunity to master the topic of «Text problems» in the course of Mathematics in a more profound way, to develop critical and logical thinking of students, as well as their research skills. Web-quest technology is an effective tool for integrating project method and information-communication technologies in education, and the use of web-quests in the educational process of a pedagogical university lays a solid foundation for the application of this tool in the further professional activity of a Mathematics teacher.
Описание: DOI 10.25128/2415-3605.21.1.3
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/19353
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2021, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Galan_Kravchuk_Solonetska.pdf368,74 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.