Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/19454
Title: FEATURES OF THE ELECTIVE COURSE “FOUNDATIONS OF INFORMATION CULTURE” IN BACHELORS’ EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL TRAINING PROGRAM “SECONDARY EDUCATION (THE ENGLISH LANGUAGE AND LITERATURE)”
Other Titles: Особливості елективного курсу «Основи інформаційної культури» в ОПП підготовки бакалаврів «Середня освіта (Англійська мова і література)»
Особенности элективного курса «Основы информационной культуры» в ОПП подготовки бакалавров «Среднее образование (Английский язык и литература)»
Authors: KLYMENKO, ANATOLIY
Bibliographic description (Ukraine): KLYMENKO A. FEATURES OF THE ELECTIVE COURSE “FOUNDATIONS OF INFORMATION CULTURE” IN BACHELORS’ EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL TRAINING PROGRAM “SECONDARY EDUCATION (THE ENGLISH LANGUAGE AND LITERATURE)” // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка 2021. № 1. C. 209–217
Issue Date: 2021
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: information culture
an elective course
professional training of would-be foreign languages teachers
інформаційна культура
елективний курс
професійна підготовка майбутніх учителів іноземних мов
информационная культура
элективный курс
профессиональная подготовка будущих учителей иностранных языков
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: In the context of integration of the Ukrainian education into the European educational space future teachers’ information culture as a phenomenon, as well as the search and testing of the effective ways of its formation, remain to be topical issues for pedagogical theory and practice. The content, forms and methods of realization of the author’s technology of information culture formation are reflected in the course “Foundations of information culture”. The elective is a component of bachelors’ educational and professional training program “Secondary Education (The English Language and Literature)” at TNPU. Along with other components, the course promotes the formation of integral competency, a number of general and professional competencies, and also reaching certain program learning outcomes of professional training. The purpose of the article is to analyze and disseminate the experience of teaching an elective course, which aims to form the basis of information culture of future teachers of foreign languages, and outline the prospects for its use in corresponding future educational and professional training programs. The article discusses “the past” of the course, analyzes the first curriculum, thematic content, changes in study programs which have been made up to present. The paper also discusses “the present” of the elective, and outlines prospects as for teaching it in the future.
Розглянуто проблему інформаційної культури майбутнього вчителя, а також пошуку й апробації ефективних шляхів її формування, що особливо актуально у контексті прагнень інтеграції української освіти до європейського освітнього простору. Ефективним засобом формування інформаційної культури майбутніх учителів іноземних мов визначено розроблений автором елективний курс “Основи інформаційної культури”. У вказаному курсі відображено зміст, форми і методи реалізації авторської технології формування інформаційної культури. Він входить до переліку компонент освітньо- професійної програми підготовки бакалаврів «Середня освіта (Англійська мова і література)» у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка. Визначено програмні результати і компетентності, формування яких, разом з іншими компонентами вказаної освітньо-професійної програми, забезпечує вивчення дисципліни. Проаналізовано й узагальнено досвід викладання курсу для формування основ інформаційної культури майбутніх учителів іноземних мов та окреслено перспективи його використання у майбутніх освітньо-професійних програмах підготовки здобувачів вищої освіти. Наведено приклад тест-анкети як елемента діагностики рівня сформованості інформаційної культури студента, аналізуються перші навчальні, робочі програми, тематичне наповнення, зміни у програмах впродовж часу викладання дисципліни. Представлено спецкурс в умовах сьогодення, його роль у професійній підготовці майбутніх учителів іноземних мов.
Рассмотрена проблема информационной культуры будущего учителя, а также поиска и апробации эффективных путей ее формирования, что особенно актуально в контексте стремлений интеграции украинского образования в европейское образовательное пространство. В курсе «Основы информационной культуры» отражены содержание, формы и методы реализации авторской технологии формирования информационной культуры. Дисциплина входит в перечень компонентов образовательно-профессиональной программы подготовки бакалавров «Среднее образование (Английский язык и литература)» в Тернопольском национальном педагогическом университете имени Владимира Гнатюка. Определены программные результаты и компетентности, формирование которых, наряду с другими компонентами указанной образовательно-профессиональной программы, обеспечивает изучение дисциплины. Проанализирован и обобщен опыт преподавания курса для формирования основ информационной культуры будущих учителей иностранных языков и определены перспективы его использования в будущих образовательно-профессиональных программах подготовки соискателей высшего образования. Дан анализ первых учебных, рабочих программ, тематического наполнения, изменений в программах в течение времени преподавания курса. Представлено «настоящее» спецкурса, его роль в профессиональной подготовке будущих учителей иностранных языков.
Description: DOI 10.25128/2415-3605.21.1.24
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/19454
ISSN: 2311-6382
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2021, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25_Klymenko.pdf282,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.