Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22913
Название: Емоційна спрямованість у структурі фасилітативної діяльності майбутніх психологів
Другие названия: EMOTIONAL ORIENTATION IN THE STRUCTURE OF FACILITATIVE ACTIVITY OF FUTURE PSYCHOLOGISTS
Эмоциональная направленность в структуре фасилитативной деятельности будущих психологов
Авторы: Радчук, Галина Кіндратівна
Адамська, Зоряна Михайлівна
Свідерська, Галина Мирославівна
Андрійчук, Іванна Петрівна
Олексюк, Вікторія Романівна
Библиографическое описание: Емоційна спрямованість у структурі фасилітативної діяльності майбутніх психологів / Г. К. Радчук та ін. // Psychological Journal : Scientific Review. Kyiv : H. S. Kostyuk Institute of Psychology of The National Academy of Educational Sciences of Ukraine , 2019. No. 11. Vol. 5. P. 22-33
Дата публикации: 2019
Издательство: H. S. Kostyuk Institute of Psychology of The National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Ключевые слова: фасилітація
фасилітативна діяльність
фасилітативні здібності майбутніх психологів
загальна емоційна спрямованість
facilitation
facilitative activities
facilitation abilities of future psychologists
general emotional orientations
фасилитация
фасилитативная деятельность
фасилитативные способности будущих психологов
общая эмоциональная направленность
Краткий осмотр (реферат): Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню особливостей розвитку емоційної спрямованості у структурі фасилітативної діяльності майбутніх психологів. Актуалізовано проблему розвитку готовності студентів-психологів до здійснення фасилітативної діяльності. Визначено, що сутнісною основою професійного становлення психолога-фасилітатора є професійне самовизначення, яке співвідноситься зі змістом особистісного самовизначення. Індикатором ціннісних орієнтацій майбутнього фахівця, його загальної спрямованості виступає емоційна спрямованість особистості. Проаналізовано підхід Б. І. Додонова, згідно з яким емоційна спрямованість особистості визначається її потребою в емоційно насиченому змісті самого процесу діяльності, в переживаннях як самодостатніх цінностях і виражається в діяльності, мотивує її і впливає на вибір сфери діяльності та її процесуальні моменти. В основу емпіричного дослідження покладено класифікацію ціннісних емоцій Б. І. Додонова. Емпіричне дослідження особливостей емоційної спрямованості майбутніх психологів продемонструвало, що для більшості з досліджуваних притаманний високий рівень альтруїстичної, гедоністичної, комунікативної і романтичної емоційної спрямованості. Зроблено припущення про те, що саме такі особливості емоційної спрямованості майбутніх психологів відповідають сутності й структурі їх фасилітативної діяльності і в майбутньому зможуть забезпечити її ефективність.
The article presents theoretical substantia-tion and empirical research of the development of emotional orientation in the structure of facilita-tion activities of future psychologists. The development of students-psychologists’ readiness for facilitative activities and related problemsd are actualized. In the context of facilitate support it is possible to provide the full development of future psychologists’ facilitative abilities: self-actualization, comprehension of life, internal motivation, reflexivity, self-esteem and self-understanding, authenticity, empathy, self-confidence, responsibility, the ability to accept, respect and understand others; the ability to create special conditions for personal development. The essential basis for psychologists-facilitators’ professional formation is their professional self-determination, which correlates with meanings of their personal self-determination. An individual’s emotional orientation is an indi-cator of future specialists’ value and general orientations. We analyzed B.I Dodonov’s approach, according to which individuals’ emotional orientations are determined by their need in emotional colouring of their actions, when individuals’ experiences pbtain self-sufficient values; and it expressed in individuals’ activities, motivates them and influences a professional choice and professional procedural moments. Our empirical study was based on B.I Dodonov’s classification of value emotions: altruistic emotions, communicative emotions, glorious emotions, praxic emotions, pugnantic emotions, romantic emotions, gnostic emotions, aesthetic emotions, hedonistic emo-tions, and acquisitive emotions. The empirical study of future psychologists’ emotional orienta-tions shows that the studied students are mostly characterised by high altruistic, hedonistic, com-municative and romantic emotional orientations. We can assume that these particular features of future psychologists’ emotional orientation cor-respond to the essence and structure of their facilitation activities and, in the future, they will help ensure their work effectiveness.
Статья посвящена теоретическому обоснованию и эмпирическому исследованию особенностей развития эмоциональной направленности в структуре фасилитативной деятельности будущих психологов. Актуализировано проблему развития готовности студентов-психологов к осуществлению фасилитативной деятельности. Определено, что в условиях фасилитативного сопровождения возможно обеспечить полноценное развитие фасилитативных способностей будущих психологов: самоактуализированность, осмысленность жизни, внутреннюю мотивированность, рефлексивность, самоуважение и самопонимание, аутентичность, эмпатийность, уверенность в себе, ответственность, способность к принятию, уважению и пониманию других, к оказанию помощи и поддержки; способность создавать особые условия для развития личности. Сущностной основой профессионального становления психолога-фасилитатора определено профессиональное самоопределение, которое соотносится с содержанием личностного самоопределения. Индикатором ценностных ориентаций будущего специалиста, его общей направленности выступает эмоциональная направленность личности. Проанализирован подход Б. И. Додонова, согласно которому эмоциональная направленность личности определяется ее потребностью в эмоционально насыщенном содержании самого процесса деятельности, в переживаниях как самодостаточных ценностях и выражается в деятельности, мотивирует ее и влияет на выбор.
Описание: DOI (Issue) : https://doi.org/10.31108/1.2019.5.11
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22913
ISSN: 2414-0023
2414-004X
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
psch_2019_5_11_4.pdf886,9 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.