Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24040
Название: Навчальне відео як творчий проєкт студентів-журналістів в умовах дистанційного навчання (на прикладі дисципліни «Спеціалізація: інтернет, телебачення»)
Другие названия: APPLICATION OF EDUCATIONAL VIDEO IN CREATIVE PROJECTS OF JOURNALISTS STUDENTS IN DISTANCE LEARNING (ON THE EXAMPLE OF THE DISCIPLINE: “SPECIALIZATION: INTERNET, TELEVISION”)
Авторы: Драган-Іванець, Наталія Василівна
Синоруб, Галина Петрівна
Библиографическое описание: Драган-Іванець Н., Синоруб Г. Навчальне відео як творчий проєкт студентів-журналістів в умовах дистанційного навчання (на прикладі дисципліни «Спеціалізація: інтернет, телебачення») // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. № 2. C. 137–144.
Дата публикации: 2021
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: дистанційне навчання
інноваційні практики
медіапродукт
навчальне відео
YouTube-канал
distance studying
innovative practices
media product
educational video
YouTube channel
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Акцентовано на значенні ефективної організації навчального процесу в підготовці майбутніх фахівців із журналістики. Окреслено роль студентоцентризму як орієнтації вищої освіти на особистість здобувача, активне його залучення у навчальний процес. Обґрунтовано актуальність впровадження інноваційних практик в період дистанційного навчання студентів-журналістів. З’ясовано дефініцію понять «навчальне відео», «відеосупровід», «відеолекція», «туторіал», «скринкаст». Класифіковано види навчального відео. Проаналізовано алгоритм створення студентами навчального відео як медіапродукту і використання такого формату як ефективного інструменту в освітньому процесі. Обґрунтовано вибір YouTube-каналу як інтерактивної платформи для презентації навчальних відео студентів-журналістів. Охарактеризовано особливості проведення навчальних відеолекцій четвертокурсниками – майбутніми журналістами: тематику, зміст, специфіку створення і використання технічних програм. Зосереджено увагу на порадах і рекомендаціях здобувачів вищої освіти щодо доцільності впровадження таких форм занять у навчальний процес.
The importance of effective organization of the educational process in training of competent specialists - future journalists has been accentuated in the paper. The authors outlined the role of student assessment as a way of orienting higher education towards the personality of an applicant, actively involving them in the educational process, which has an impact on the self-improvement and professionalism of a future specialist. The relevance of innovation practices in distance learning has been substantiated. A scientific review of educational research on distance learning has been implemented. The notions of “educational video”, “video accompaniment”, “video lecture”, “tutorial” and “screencast” have been defined. The main types of educational have been described alongside with the specifics of their creation. The algorithm of creation of educational video has been analyzed and proven to be effective tools. The features and technology of creating educational videos and application of YouTube channels as an interactive platform for the presentation of educational videos of student journalists have been considered. The special features of video lectures given by the fourth year of study journalists have been described. The topics and content of the lecture, specifics of video production, and use of technical programs have been outlined. The difficulties in producing, creating, and installing various types of educational videos have been accentuated. The creation of a video product for independent and individual tasks has been outlined. The introduction of new forms of organization of the educational process is intended to provide future media professionals with the necessary skills and competencies. It focuses on the advice and recommendations of higher education applicants on the advisability of introducing such forms of instruction into the educational process.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24040
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2021, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
DRAGAN-IVANETS_SYNORUB.pdf376,09 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.