Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26238
Название: Використання BYOD-технології у процесі удосконалення лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкової школи
Другие названия: APPLICATION OF THE “BYOD” TECHNIQUE FOR DEVELOPMENT OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ LEXICOGRAPHICAL COMPETENCE
Авторы: Одинцова, Галина Степанівна
Библиографическое описание: Одинцова Г. С. Використання BYOD-технології у процесі удосконалення лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкової школи // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. № 1. С. 176-181. DOI : 10.25128/2415-3605.22.1.21
Дата публикации: 2022
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: BYOD-технологія
мобільне навчання
мобільні засоби
QR код
лексикографічна компетентність
електронний словник
BYOD-technology
mobile learning
mobile devices
QR-code
lexicographical competence
electronic dictionary
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Окреслено важливість упровадження інноваційних освітніх технологій у практику закладів вищої освіти. З’ясовано сутність понять «мобільне навчання», «BYOD-технологія». Відзначено, що створення мобільного освітнього середовища належить до компетентнісно орієнтованих технологій. Охарактеризовано переваги мобільного навчання стосовно інших інноваційних технологій. Проаналізовано зміст і структуру поняття «лексикографічна компетентність» у науково-педагогічній літературі, запропоновано власне тлумачення цього терміна. Виділено компоненти лексикографічної компетентності: лексикографічні знання (знання типів словників і їхнього призначення, принципів побудови словникової статті, основних праць із лексикографії та їхніх авторів тощо); лексикографічні вміння (уміння користуватися словниками різних типів; знаходити і вилучати необхідну інформацію; збагачувати лексикографічний портрет слова граматичною та стилістичною інформацією, яка міститься у примітках, скороченнях й ін.); лексикографічні навички (робота зі збирання лексикографічного матеріалу, його обробки й укладання словників, довідників тощо). Вказано на особливості електронних словників і їхні переваги над паперовими аналогами. Наведено сайти лінгвістичних порталів та електронні адреси словників різних типів і призначення, рекомендованих для фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Запропоновано перелік найуживаніших е-словників для аудиторного виконання вправ і завдань з курсу «Сучасна українська мова з практикумом» з використанням BYOD-технології в поєднанні з технологією QR-кодування.
The importance of introducing innovative educational techniques in higher education institutions has been outlined. The essence of notions “mobile learning” and “BYOD technique” has been investigated: mobile learning is considered as a type of electronic learning when mobile devices are used with didactic purpose; the particular feature of BYOD technology is the use of personal smartphones, tablets, laptops, etc. by the participants of educational process as means of mobile learning. It has been outlined, that creation of mobile educational environment refers to competency-oriented techniques. The advantages of mobile learning over other innovative techniques have been characterized. The essence and structure of the notion of “lexicographical competency” in scientific and pedagogical literature have been analysed, author’s own interpretation of this term has been suggested, which stands for natural unity of lexicographical knowledge, abilities and skills of reproductive and creative information search activity while working with dictionaries and reference sources. The following components of lexicographical competence have been distinguished: lexicographical knowledge (awareness of types of dictionaries, principles of dictionary article structuring, major works concerning lexicography and their authors, etc.); lexicographical routines (ability to use dictionaries of different types; to find and highlight the necessary information; to enrich lexicographical description of word with grammatical and stylistic information, which is contained in remarks and abbreviations, etc.); lexicographical skills (collecting and processing lexicographical material, compiling dictionaries and reference books, etc.). The peculiarities of electronic dictionaries and their advantages over paper ones have been emphasized (large amount of information due to hyperlinks; multimedia applications; effective search system; constant updating of current information, etc.). Linguistic portals, websites and links of different types and purposes have been provided as a recommendation for professional preparation of future primary school teachers. A list of the most popular e-dictionaries has been proposed for in-class usage and performing tasks while studying the course “Modern Ukrainian Language with Workshops” using the BYOD technology combined with the technology of QR-coding.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26238
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2022, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
21_ODYNTSOVA.pdf635,41 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.