Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26270
Название: Витоки ефективної діяльності кафедри загальної біології та методики навчання дисциплін у системі «ЗВО-Школа» (до 50-річчя кафедри)
Другие названия: ORIGINS OF EFFECTIVE ACTIVITY OF THE DEPARTMENT OF GENERAL BIOLOGY AND METHODOLOGY OF TEACHING NATURAL SCIENCES IN THE "HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT - SCHOOL" SYSTEM (to the 50th anniversary of the department)
Авторы: Степанюк, Алла Василівна
Міщук, Наталія Йосипівна
Жирська, Галина Ярославівна
Барна, Любов Степанівна
Дробик, Надія Михайлівна
Грубінко, Василь Васильович
Библиографическое описание: Витоки ефективної діяльності кафедри загальної біології та методики навчання дисциплін у системі «ЗВО-Школа» (до 50-річчя кафедри) / А. В. Степанюк та ін. // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Біологія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. Вип. 4 (81). С. 91-99. DOI : https://doi.org/10.25128/2078-2357.21.4.12
Дата публикации: 2021
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: кафедра
заклад вищої освіти
заклад загальної середньої освіти
партнерська взаємодія
чинники становлення кафедри
напрямки та форми співпраці закладів освіти
department
higher educational establishment
secondary school
partnering relationships
factors of the department formation
directions and forms of cooperation of educational institutions
Серия/номер: Біологія;
Краткий осмотр (реферат): У статті виявлено та охарактеризовано два стратегічні чинники, які впливали на становлення кафедри загальної біології та методики навчання природничих дисциплін як цілісної відкритої саморегулюючої системи. Зокрема, важливим чинником була організаційно-методична та науково-дослідна діяльність завідувачів кафедри І. В. Шуста, А. В. Царенка, В. В. Грубінка, яка сприяла формуванню нової генерації науковців та викладачів, появі наукових шкіл та розвитку нових напрямків біологічних та методичних досліджень. Поштовхом до активізації діяльності колективу за всіма напрямками стало об’єднання кафедри загальної біології з кафедрою методики навчання природничих дисциплін, що позитивно вплинуло на налагодження співпраці працівників закладу вищої педагогічної освіти з педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти та школярами. Встановлено, що розробка колективних наукових тем педагогічного спрямування послугувала основою розробки та впровадження моделі організації партнерської взаємодії в системі «ЗВО – Школа», системотвірним чинником якої є реалізація принципів дитино- та студентоцентризму в паритетній колаборації учасників освітнього процесу. Основу моделі складають різноманітні види інноваційної діяльності щодо співпраці школи і вузу за трьома перспективними напрямками: відпрацювання механізмів взаємодії ЗЗСО і ЗВО з метою модернізації форм і методів організації освітнього процесу; формування умов для професійного самовизначення учнів й підвищення рівня компетентності майбутніх абітурієнтів університету; створення закладами вищої освіти освітнього середовища для вчителів щодо здійснення освіти впродовж життя.
The article identifies and characterizes two strategic factors that influenced the formation of the Department of General Biology and Methodology of Teaching Natural Sciences as a holistic open self-regulatory system. In particular, an important factor was the organizational and methodological as well as research activities of the heads of the department, I. V. Shust, A. V. Tsarenko, V. V. Hrubinko, who contributed to the formation of a new generation of scientists and lecturers, the emergence of scientific schools and the development of new areas of biological and methodological investigations. A new impetus to intensify the activities of the teaching staff in all areas was the association of the Department of General Biology with the Department of Methodology of Teaching Natural Sciences, which had a positive effect on cooperation between employees of higher pedagogical education with teachers of secondary schools and pupils. It has been defined that the development of collective scientific topics of pedagogical direction served as the basis for the development and implementation of a model of partnering relationships organization in the "Higher educational establishment – school" system, a systemically important factor of which is the implementation of the principles of child centeredness and student centeredness in parity collaboration of participants in the educational process. The model is based on various types of innovative activities regarding cooperation between schools and higher educational establishments in three promising areas: working out the mechanisms of interaction between secondary schools and higher educational establishments in order to modernize the forms and methods of organizing the educational process; creating conditions for professional self-determination of pupils and increasing the level of competence of future university entrants; creation by higher education establishments of an educational environment for teachers to implement lifelong learning. In the process of implementing the model, a number of modern forms of interaction between educational institutions have been tested. In particular, preparation and approbation of textbooks, teaching and methodical manuals for pupils and teachers, carrying out of joint master classes, trainings, workshops, scientific and methodical seminars, conferences, forums, etc.; organization of career guidance events – Doors Open Days, festival of professions "Hospitality in TNPU", All-Ukrainian career guidance Olympiad in Biology, functioning of the Summer Chemical and Biological School of TNPU "My future professional choice"; development and implementation of educational programs of postgraduate education for advanced training and professional development of teachers of biology and natural sciences.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26270
ISSN: 2078-2357
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Біологія. Вип. 4 (81)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
12_ Stepaniuk_et_al.pdf185,48 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.