Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26856
Назва: Специфіка делегування повноважень із використанням концепції кайдзен у закладі загальної середньої освіти
Автори: Боднар, Оксана Степанівна
Груць, Галина Михайлівна
Вуйцік, Марія
Бібліографічний опис: Боднар О., Груць Г., Вуйцік М. Специфіка делегування повноважень із використанням концепції кайдзен у закладі загальної середньої освіти // Педагогічний менеджмент. 2022. № 3 (204). С. 20–28.
Дата публікації: 2022
Ключові слова: заклад освіти
функціональні обов’язки керівника
делегування повноважень
виконання доручень
концепція Кайдзен
educational institution
functional responsibilities of the head
delegation of authority
execution of assignments
Kaizen concept
Короткий огляд (реферат): озкрито специфіку та структуру делегування повноважень в закладі загальної середньої освіти. Актуальність проблеми під-тверджено зростанням функціональних обов’язків керівника та оновленням нормативно-правового супроводу діяльності ди-ректора закладу освіти. Проаналізовано сутність делегування повноважень як управлінської функції керівника. Визначено низ-ку факторів впливу на делегування повноважень. Наведено результати анкетування щодо ставлення педагогів до виконання доручень. Продемонстровано узагальнені порівняльні оцінки компетентності педагогів щодо виконання доручень. Розкрито сутність компонентів процесу делегування повноважень за основі використання концептуальних ідей Кайдзен. Перспектива-ми подальших досліджень можуть бути розробки критеріїв оцінювання ефективності делегування повноважень та розроб-лення методичних рекомендацій щодо використання концепції Кайдзен.
This article describes the specifics and structure of authority delegation in general secondary education. The urgency of the problem is confirmed by the growth of functional responsibilities of the head and renewal of regulatory support for the activities of the director of the educational institution. The essence of delegation of powers as a managerial function of the head is analyzed. Many factors have been identified that impact the delegation of the authority: time, the authority of the head, resources, competence, conditions, number of subordinates, the complexity of the task, and experience. The importance of delegation of power for developing the democratization of management processes is substantiated. They determine which activities are subject to the delegation and which functions of the head are not subject to the delegation. The essence of the Kaizen concept is explained and its importance for developing the delegation process on the decentralization platform is emphasized. The results of the questionnaire on the attitude of students to the implementation of assignments are presented. The results of the second component of the experiment are shown in the form of a table: teachers’ self-assessments of the executive discipline in the educational institution. Graphically generalized comparative assessments of teachers’ competence in fulfilling assignments are demonstrated. The essence of the process of improving the delegation of authority based on the use of Kaizen’s conceptual ideas is revealed, including quality assurance, reduction of time spent, prompt problem solving, use of talents, small changes, increased responsibility, self-criticism and self-discipline. The competencies of executive discipline in the process of delegating authority are identified and evaluated, including the ability to: respond to the problems of the institution, understand their position in the management hierarchy, immerse in the task of leadership, critical thinking, responsibility, advice, adequate self-assessment of knowledge and skills actions, planning of the actions, reflections, use of innovative approaches, risks in the choice of tools, risks in the choice of tools, the analysis of the performance of tasks by other employees, search of the information, use of ICT. Prospects for further research may include the development of criteria for evaluating the effectiveness of delegation and the development of guidelines for the use of the Kaizen concept
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26856
ISSN: 2522-9729
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Imidj.pdf396,04 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.