Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26998
Название: Сучасний стан і потенційні можливості використання МКФ-ДП в інклюзивній освіті України
Другие названия: СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ И ПОТЕНЦИОНАЛЬНЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МКФ-ДП В ИНКЛЮЗИВНОМ ОБРАЗОВАНИИ В УКРАИНЕ
CURRENT SITUATION AND POTENTIAL OF USING ICF-CY IN INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE
Авторы: Горішна, Надія Мирославівна
Слозанська, Ганна Іванівна
Библиографическое описание: Горішна Н. М., Слозанська Г. І. Сучасний стан і потенційні можливості використання МКФ-ДП в інклюзивній освіті України // Науковий журнал Хортицької національної академії. Сер. Педагогіка.Соціальнаробота. 2021. Вип. 1(4). С. 97-109. DОІ:https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-9
Дата публикации: 2021
Ключевые слова: інклюзивна освіта
Міжнародна класифікація функціонування
інвалідності та здоров’я дітей і молоді
діти з особливими освітніми потребами
біопсихосоціальна модель
инклюзивное образование
Международная классификация функционирования
инвалидности и здоровья детей и молодежи
дети с особыми образовательными потребностями
биопсихосоциальная модель
nclusive education
International Classification of Functioning
Disability and Health for Children and Youth
children with special educational needs
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У науково-оглядовій статті розкрито сучасний стан та потенційні можливості використання Міжнародної класифікації функціонування, інвалідності та здоров’я дітей і молоді (МКФ-ДП) для забезпечення освітнього процесу учнів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти України. Встановлено, що МКФ-ДП використовується для визначення освітніх потреб учнів, планування втручань, організації міждисциплінарної взаємодії, моніторингу результатів втручання, інформування та формування політики у сфері інклюзивної освіти. З’ясовано, що труднощі використання МКФ-ДП в інклюзивній освіті пов'язані з недоліками самого інструменту: відсутністю інструментів для збору та оцінки інформації щодо функціонування учнів, розроблених на основі МКФ-ДП; недостатньою підготовкою фахівців для її використання; неналагодженими механізмами взаємодії навчальних закладів, медичних, соціальних служб для отримання цілісного уявлення про функціонування учнів.
В статье раскрыто потенциальные возможности и состояние использования Международной классификации функционирования, инвалидности и здоровья детей и молодежи (МКФ-ДП) для обеспечения образовательного процесса учащихся с особыми образовательными потребностями в Украине. Установлено, что МКФ-ДП используется для определения образовательных потребностей учащихся, планирования вмешательств, организации междисциплинарного взаимодействия, мониторинга результатов вмешательства, информирования и формирования политики в сфере инклюзивного образования. Трудности использования МКФ-ДП в инклюзивном образовании связаны с недостатками самого инструмента; отсутствием инструментов для сбора и оценки информации о функционировании учеников, разработанных на основе МКФ-ДП; отсутствием у педагогов навыков ее использования; неотлаженностью механизмов взаимодействия учебных заведений, медицинских, социальных служб для получения целостного представления о функционировании учеников.
The article reveals the current state and potential of using the International Classification of Functioning, Disability, and Health for Children and Youth (ICF-CY) to ensure the educational process of students with special educational needs (SEN) in comprehensive secondary schools in Ukraine. To conduct the study, the format of a desk study was applied, which made it possible to collect information about the use of ICF-CY to support inclusive education in Ukraine and abroad and process it by applying scientific methods of analysis, synthesis, comparison, and generalization. It was found out that ICF-CY can be used to determine the educational needs of students, plan interventions, organize interdisciplinary interaction, monitor the effectiveness of services and results of the intervention, inform and shape policy in the field of inclusive education. Despite the obvious practical value of the ICF-CY and the legislative authority to integrate it in the Ukrainian educational system, its implementation is not very efficient and is being hampered by a number of both internal and external factors. The main internal barrier of using ICF-CY in inclusive education is associated with an insufficiently complete list of environmental factors affecting the functioning of the child. External barriers include the lack of tools for collecting and evaluating information about the impact of the environment on the functioning of students developed based on ICF-CY, inadequate training of specialists to use it, and unadjusted mechanisms for cooperation between educational institutions, medical, social services to obtain a holistic view of the functioning of students. The implementation of ICF-CY in inclusive education will be facilitated by its legal regulation in educational legislation; mastering the skills of ICF-CY application by the students of pedagogical faculties; creation of the guide on ICF-CY for the teams of psychological and pedagogical support of children with SEN; implementation of an informational campaign aimed at explaining the philosophy and principles of the ICF-CY; development of tools for assessing the impact of the environment on the functioning of students with SEN based on ICF-CY; implementation in educational institutions of the procedures for evaluating the effectiveness of interventions planned on the basis of the results of the evaluation of functioning using the ICF-CY
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26998
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
slozanska.pdf584,23 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.