Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27713
Title: Development of Assertiveness of Future Managers as a Сondition for Success in Management
Other Titles: Розвиток асертивності майбутніх менеджерів як умова успіху в управлінській діяльності
Authors: Meshko, Halyna M.
Meshko, Oleksandr
Habrusieva, Nataliia
Leskiw, Alina
Meshko, Halyna О.
Bibliographic description (Ukraine): Development of Assertiveness of Future Managers as a Condition for Success in Management / H. M. Meshko et al. // SOCIETY OF AMBIENT INTELLIGENCE 2022 : Proceedings of the 5th International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence – ISC SAI (October 17-21, 2022, Kryvyi Rih, Ukraine). Setúbal, Portugal: Scitepress, 2022, P. 300-309. DOI : https://doi.org/10.5220/0011354200003350
Issue Date: 17-Oct-2022
Publisher: Scitepress
Keywords: Assertiveness
Development of Assertiveness
Model of Assertive Behavior
Future Managers
Institution of Higher Education
асертивність
розвиток асертивності
модель асертивної поведінки
майбутні менеджери
заклад вищої освіти
Abstract: The research is devoted to the problem of purposeful formation of assertiveness of future managers at the stage of professional training. The article analyzes the state of development of this problem in psychological and pedagogical sciences. The essence of the concept of "assertiveness", approaches to its study and the formation of assertiveness of future managers in higher education is found out. The research used a method aimed at diagnosing qualitative indicators of assertiveness - "Test-questionnaire of components of assertiveness", developed by O. Sannikova, O. Sannikov, N. Podoliak. The results of the study are presented, which showed the average level of assertiveness of future managers and served as a basis for finding ways to develop it. Possibilities for the development of assertiveness of future managers at the stage of master's training in higher education are identified and analyzed. The experience of psychological training aimed at developing assertiveness of future managers, which involves activating the mechanisms of personal selfregulation, helps to develop constructive ways to overcome professional difficulties, harmonize self-esteem and self-concept of students, becoming active professional and subjective behavior and responsible behavior activities. The activity of the training group is focused on the formation of such a way of action in which the student is able to consistently defend his interests, openly declare his intentions, taking into account the interests of others. Prospects for further scientific research are identified, which consists of the implementation and experimental testing of the training program for the formation of assertiveness of future managers in the system of their training.
Дослідження присвячено проблемі формування асертивності майбутніх менеджерів на етапі професійної підготовки. У статті проаналізовано стан розробки даної проблеми у психолого-педагогічній науці. З’ясовано сутність поняття «асертивність», підходи до її вивчення та формування асертивності майбутніх менеджерів у закладах вищої освіти. У дослідженні використовувалася методика, спрямована на діагностику якісних показників асертивності – «Тест-опитувальник компонентів асертивності», розроблена О. Санніковим, О. Санніковою, Н. Подоляк. Наведено результати дослідження, які показали середній рівень асертивності майбутніх менеджерів та послужили основою для пошуку шляхів його розвитку. Виявлено та проаналізовано можливості розвитку асертивності майбутніх менеджерів на етапі магістерської підготовки закладу вищої освіти. Досвід психологічної підготовки, спрямованої на розвиток асертивності майбутніх менеджерів, що передбачає активізацію механізмів особистісної саморегуляції, сприяє виробленню конструктивних шляхів подолання професійних труднощів, гармонізації самооцінки та Я-концепції студентів, становленню активної професійної та суб’єктної поведінки та заходи відповідальної поведінки. Діяльність тренінгової групи орієнтована на формування такого способу дій, за якого студент уміє послідовно відстоювати свої інтереси, відкрито заявляти про свої наміри, враховуючи інтереси інших. Визначено перспективи подальших наукових досліджень, які полягають у впровадженні та експериментальній перевірці навчальної програми формування асертивності майбутніх менеджерів у системі їх підготовки.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27713
ISBN: 978-989-758-600-2
Appears in Collections:Тези конференцій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Meshko_conf_iscsai_Article.pdf441,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.