Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27716
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКалаур, Світлана Миколаївна-
dc.contributor.authorДенисовський, Михайло-
dc.date.accessioned2022-12-23T07:42:37Z-
dc.date.available2022-12-23T07:42:37Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationКалаур С., Денисовський М. Професійна компетентність офіцера поліції: методичні та практичні аспекти формування // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. Журнал. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. № 7-8 (121-122). С. 68–79.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27716-
dc.description.abstractМетою статті є розкриття сутнісної характеристики терміну «професійна компетентність офіцера поліції» та визначення особливостей методичних та практичних аспектів її формування за допомогою тренінгу. Пошук інформації проводився в наукометричних базах даних Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate, а її опрацювання здійснювалося з використанням методів аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення якісних даних. Розкрито сутність поняття «професійна компетентність офіцера поліції», що означає систему індивідуально сформованих за час професійної підготовки і неформальної освіти та практичної службової діяльності професійних знань, умінь і навичок, які становлять інтровертні механізми виконання службових завдань. Встановлено, що саме тренінг є ефективним засобом рoзвитку професійної ідентичності та професійної компетентності поліцейських. Визначено принципи проведення тренінгу з поліцейськими (активності, відкритого зворотного зв’язку, «тут і тепер», довірливості та щирості у спілкуванні, персоніфікації висловлювань, конфіденційності, неприпустимості критики особистості). Структура тренінгу передбачає вступну частину; інструктаж учасників; активні дії; паузи для психологічного налаштування; обговорення, аналіз, інтерпретацію ситуацій, ігор, вправ; підведення підсумків, рефлексію; завершення та моніторинг результатів тренінгу.uk_UA
dc.description.abstractThe article’s purpose is to reveal the essential characteristics of the term “professional competence of a police officer”. Its purpose is also to determine the peculiarities of methodical and practical aspects of its formation with the help of training. It was carried out the search for information in scientometric databases Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate. It was carried out its processing using the methods of analysis, synthesis, comparison and generalization of qualitative data. The scientific search covered: theoretical and methodological analysis of the content of the scientific definition “professional competence of a police officer”; consideration of methodological and practical aspects that are important for the formation and improvement of the professional competence of a police officer with the help of training. The article systematizes information about the essence of professional competence. It is revealed the meaning of the concept of “professional competence of a police officer”. It means a system of professional knowledge, abilities and skills that are individually formed during professional training and informal education and practical service activities. They constitute introverted mechanisms for the performance of official tasks. It is believed that improving the professional competence of police officers should be carried out in the process of continuous non-formal education. It has been established that training is an effective means of developing the professional identity and professional competence of police officers. Preference is given to personally oriented professional development trainings. There are defined the principles of conducting training with police officers (activity, open feedback, “here and now”, trustworthiness and sincerity in communication, personalization of statements, confidentiality, inadmissibility of personal criticism). The structure of the training involves the presence of mandatory elements: an introductory part; instruction of participants; active actions; pauses for psychological adjustment; discussion, analysis, interpretation of situations, games, exercises; summing up, reflection; completion and monitoring of training results. It is convinced that the training will be more effective if it uses game, discussion, psychodiagnostic, presentation, experimental, psychotechnical methods and feedback methods.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk_UA
dc.subjectпрофесійна компетентність офіцера поліціїuk_UA
dc.subjectофіцер поліціїuk_UA
dc.subjectполіцейськіuk_UA
dc.subjectформуванняuk_UA
dc.subjectнеформальна освітаuk_UA
dc.subjectтренінгuk_UA
dc.subjectprofessional competenceuk_UA
dc.subjectprofessional competence of a police officeruk_UA
dc.subjectpolice officeruk_UA
dc.subjectpolicemanuk_UA
dc.subjectnon-formal educationuk_UA
dc.subjecttraininguk_UA
dc.titleПрофесійна компетентність офіцера поліції: методичні та практичні аспекти формуванняuk_UA
dc.title.alternativeProfessional competence of a police officer: methodical and practical aspects of formation by means of traininguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kalaur_Denysovskyi.pdf992,04 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.