Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27716
Title: Професійна компетентність офіцера поліції: методичні та практичні аспекти формування
Other Titles: Professional competence of a police officer: methodical and practical aspects of formation by means of training
Authors: Калаур, Світлана Миколаївна
Денисовський, Михайло
Bibliographic description (Ukraine): Калаур С., Денисовський М. Професійна компетентність офіцера поліції: методичні та практичні аспекти формування // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. Журнал. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. № 7-8 (121-122). С. 68–79.
Issue Date: 2022
Publisher: СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Keywords: професійна компетентність
професійна компетентність офіцера поліції
офіцер поліції
поліцейські
формування
неформальна освіта
тренінг
professional competence
professional competence of a police officer
police officer
policeman
non-formal education
training
Abstract: Метою статті є розкриття сутнісної характеристики терміну «професійна компетентність офіцера поліції» та визначення особливостей методичних та практичних аспектів її формування за допомогою тренінгу. Пошук інформації проводився в наукометричних базах даних Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate, а її опрацювання здійснювалося з використанням методів аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення якісних даних. Розкрито сутність поняття «професійна компетентність офіцера поліції», що означає систему індивідуально сформованих за час професійної підготовки і неформальної освіти та практичної службової діяльності професійних знань, умінь і навичок, які становлять інтровертні механізми виконання службових завдань. Встановлено, що саме тренінг є ефективним засобом рoзвитку професійної ідентичності та професійної компетентності поліцейських. Визначено принципи проведення тренінгу з поліцейськими (активності, відкритого зворотного зв’язку, «тут і тепер», довірливості та щирості у спілкуванні, персоніфікації висловлювань, конфіденційності, неприпустимості критики особистості). Структура тренінгу передбачає вступну частину; інструктаж учасників; активні дії; паузи для психологічного налаштування; обговорення, аналіз, інтерпретацію ситуацій, ігор, вправ; підведення підсумків, рефлексію; завершення та моніторинг результатів тренінгу.
The article’s purpose is to reveal the essential characteristics of the term “professional competence of a police officer”. Its purpose is also to determine the peculiarities of methodical and practical aspects of its formation with the help of training. It was carried out the search for information in scientometric databases Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Gate. It was carried out its processing using the methods of analysis, synthesis, comparison and generalization of qualitative data. The scientific search covered: theoretical and methodological analysis of the content of the scientific definition “professional competence of a police officer”; consideration of methodological and practical aspects that are important for the formation and improvement of the professional competence of a police officer with the help of training. The article systematizes information about the essence of professional competence. It is revealed the meaning of the concept of “professional competence of a police officer”. It means a system of professional knowledge, abilities and skills that are individually formed during professional training and informal education and practical service activities. They constitute introverted mechanisms for the performance of official tasks. It is believed that improving the professional competence of police officers should be carried out in the process of continuous non-formal education. It has been established that training is an effective means of developing the professional identity and professional competence of police officers. Preference is given to personally oriented professional development trainings. There are defined the principles of conducting training with police officers (activity, open feedback, “here and now”, trustworthiness and sincerity in communication, personalization of statements, confidentiality, inadmissibility of personal criticism). The structure of the training involves the presence of mandatory elements: an introductory part; instruction of participants; active actions; pauses for psychological adjustment; discussion, analysis, interpretation of situations, games, exercises; summing up, reflection; completion and monitoring of training results. It is convinced that the training will be more effective if it uses game, discussion, psychodiagnostic, presentation, experimental, psychotechnical methods and feedback methods.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27716
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalaur_Denysovskyi.pdf992,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.