Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27927
Название: Теоретичні аспекти дослідження теми війни в іграшках та ігровій діяльності дітей дошкільного віку
Другие названия: THEORETICAL ASPECTS OF RESEARCHING OF THE TOPIC OF WAR IN TOYS AND PLAY ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
Авторы: Писарчук, Оксана Тарасівна
Руденський, Ростислав
Библиографическое описание: Писарчук О., Руденський Р. Теоретичні аспекти дослідження теми війни в іграшках та ігровій діяльності дітей дошкільного віку // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. № 2. С. 120-126. DOI : 10.25128/2415-3605.22.2.15
Дата публикации: 2022
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: дитина дошкільного віку
гра
війна
іграшка воєнної тематики
творча гра
гра з правилами
preschooler
game
war
military toy
creative game
game with rules
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Актуальність дослідження зумовлена необхідністю реакції педагогів та науковців на явища, які діти відображають у грі – воєнні дії. Фахова нерозробленість методики організації ігор воєнної тематики спонукає до наукових розвідок, щоб забезпечити належну підтримку педагогам-практикам в умовах війни. Метою статті є дослідження теми війни в ігровій діяльності дітей дошкільного віку та визначення особливостей використання іграшок воєнної тематики шляхом аналізу та узагальнення поглядів дитячих психологів, психотерапевтів, педагогів-практиків та науковців. Для дослідження використано такі методи: аналіз, узагальнення, синтез. Результати наукового дослідження акумульовано в таких особливостях: дитячі ігри на тему війни та з використанням іграшкових зброї та військової техніки мають глибоке історичне походження зі стійких стереотипних поглядів на виховання хлопців та дівчат; тема війни та сюжети воєнних подій проникають в усі види дитячих ігор: творчі та з правилами, при цьому помітним є їх взаємопроникнення та взаємозбагачення; ігри та іграшки можуть бути предметом ідеологічного та мілітарного відображення і впливу різних політичних та історичних періодів; такі ігри можуть відображати пережиті психотравмуючі події та бути необхідними засобами профілактичного та психотерапевтичного лікування тощо.
The actuality of the study is determined by the need for reaction of teachers and scientists to the phenomena that children reflect in the game – military actions. The professional inadequacy of the methodology for organizing military-themed games encourages scientific research to provide adequate support to teachers and practitioners in wartime. The purpose of the article is to determine the features of military toys, toy weapons usage investigating the theme of war in preschool children’s play activities by analyzing and summarizing the views of child psychologists, psychotherapists, kindergarten teachers and scientists. The following methods were used for the study: analysis, generalization, synthesis. The idea of leisure militarization penetrated not only the games of preschool children, but also children of middle and high school age. The main mechanics were to seize territories and increase military power: men’s and technical. If the role of an adult does not have a purposeful positive impact, then such games will be identified by spontaneity, conflict, consolidation of psychological attitudes, the stronger player wins, and moral norms in such games are not valid. The results of scientific research are accumulated in the following features: children's games on the theme of war and toy weapons usage have a deep historical origin from the stable stereotypical views on the upbringing of boys and girls; the theme of war and the plots of military events penetrate all kinds of children's games: creative and with rules, while their interpenetration and mutual enrichment is noticeable; games and toys can be the subject of ideological and military reflection and influence of different political and historical periods; such games can reflect the experienced traumatic events, and be necessary means of preventive and psychotherapeutic treatment, etc. It is noted that the organization of children's military-themed games ensures preschoolers’ value orientations formation: patriotism, respect for a person and his life, the value of protecting the Motherland, interest in military’s heroic deeds etc.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27927
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2022, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
15_PYSARCHUK.pdf349,01 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.