Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28074
Title: Суб’єктно-вчинкова структура рольової взаємодії в контексті вікової субкультури
Other Titles: SUBJECT-ACTION STRUCTURE OF ROLE INTERACTION IN THE CONTEXT OF AGE SUBCULTURE
Authors: Сіткар, Віктор Ілліч
Bibliographic description (Ukraine): Сіткар В. І. Суб’єктно-вчинкова структура рольової взаємодії в контексті вікової субкультури // Освіта та розвиток обдарованої особистості : щоквартальний науково- методичний журнал. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2022. № 1 (84), I квартал. C. 35-44. DOI https://doi.org/10.32405/2309-3935-2022-1(84)-35-44
Issue Date: 2022
Publisher: Інститут обдарованої дитини НАПН України
Keywords: людина
вчинок
поведінка
психологічна роль
рольова взаємодія
вікова субкультура
суб’єктно-вчинкова структура
person
action
behaviour
psychological role
role interaction
age subculture
subject-action structure
Abstract: У статті крізь призму суб’єктно-вчинкового підходу та вікової субкультури розглянуто розроблену автором струк- туру рольової поведінки людини. Наголошено, що соціально-психологічна роль виступає «посередником» у спілкуванні з іншими особистостями або як механізм включення особистості в соціальний контекст. У процесі соціалізації в людини формується певна життєва модель: система стійких значущих відносин, поведінкові стереотипи, патерни, ієрархія звичних видів діяльності, специфічна вікова субкультура. Здійснено опис системної моделі соціально-психологічних механізмів впливу людини на людину, яку розробив психолог В. Татенко та його наукова школа. Зазначено, що в реальних ситуаціях спілкування рольова взаємодія – це двосторонній процес, а отже, структура рольової взаємодії є подвійною, тобто такою, що належить кожному з партнерів зі спілкування. У процесі життя у людини формується певний репертуар психологічних ролей, які входять у структуру її особистості. Ці ролі визнача- ються не лише групами, у яких вони функціонують, та соціальними очікуваннями, а мають індивідуальне забарвлення, несуть на собі відбиток особистості. У процесі рольового розвитку кожному віковому періоду чи стадії відповідають свої життєві ролі, які пов’язані з позицією суб’єкта провідної діяльності та з провідними потребами цієї стадії і постають як новоутворення цього віку, які й детермінують різні вікові субкультури.
The article looks at the structure of human role behavior developed by the author through the prism of the subject-action approach and age subculture. It is emphasized that the socio-psychological role acts as a “mediator” in communication with other individuals, as a mechanism for including the individual in the social context. In the process of socialization, a person forms a certain life model: a system of stable meaningful relationships, behavioral stereotypes, patterns, hierarchy of habitual activities, a specific age subculture. The article describes the system model of socio-psychological mechanisms of human influence on humans, developed by psychologist V. Tatenko and his scientific school. It is noted that in real communication situations, role interaction is a two-way process, and therefore the structure of role interaction is twofold, i.e. one that belongs to each of the communication partners. In the process of life, a person forms a certain repertoire of psychological roles that are part of the structure of his/ her personality. These roles are determined not only by the groups in which they operate and social expectations, but have an individual colour, bearing the imprint of personality. In the process of role development, life roles, which are related to the position of the subject of leading activities and the leading needs of this stage, and appear as new formations of this age, which determine different age subcultures, correspond to each age period or stage.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28074
ISSN: 2309‑3935
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sitkar_1.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.