Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28615
Название: Природа як джерело міфологічних символів у повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»
Другие названия: NATURE AS A SOURCE OF MYTHOLOGICAL SYMBOLS IN THE STORY OF M. KOTSYUBYNSKYI “SHADOWS OF FORGOTTEN ANCESTORS”
Авторы: Кушнір, Оксана Василівна
Библиографическое описание: Кушнір О. Природа як джерело міфологічних символів у повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» // Studia Methodologica. Тернопіль ; Кєльце : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. Вип. 53. С. 74-87. DOI : 10.25128/2304-1222.22.53.05
Дата публикации: 2022
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: вогонь
вода
гори
міф
модернізм
образ
ритуал
символіка
сонце
fire
water
mountains
myth
modernism
image
ritual
symbolism
sun
Краткий осмотр (реферат): У статті наголошено актуальність осмислення символічної риторики модерністичних письменницьких візій на рубежі XIX і ХХ століть у контексті сучасних трансформацій світобачення, пошуку нових ідейно-естетичних орієнтирів, спрямованих на збереження традиційної світоглядної парадигми, формування національної ідентичності в межах світового культурного розвитку. Обґрунтовано значення природи для українського національного буття, звернення українських модерністів до світу природи як вмістилища живої й божественної сили в уявленнях українців. З’ясовано, що повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» являє собою модерний міф природного, гармонійного універсаму, де панують культ краси і почуття. Тільки в оточенні мальовничої і таємничої природи Іван і Марічка відкривають глибину свого духовного життя, розвивають власне індивідуальне начало, що найповніше виявляється через любов і творчість. Світ фантастичних вірувань визначають усе життя горян. В усій своїй язичницькій повноті природа стала першим і єдиним учителем Іванка. На гірських кичерах зародилося його кохання до Марічки, яке благословила водна стихія. Але саме вода, амбівалентна за своєю природою, принесла смерть Марічці, поглинаючи її у вир холоду й темряви. Серед мальовничих гірських краєвидів Іванко наповнює свою тонку чутливу душу музикою, коханням, збираючи Маріччині співаночки по лісистих пагорбах. Повноту зв’язків людини і природи простежено через систему міфо-ритуальних дій, обрядів та ворожінь, базованих на побожному ставленні до сил природи (видобування «живого вогню» – живого прообразу бога Сонця). Розуміння цілісної світобудови, де співіснують природне, людське та божественне формувало сакрально-магічну атмосфера життя гуцулів, які за допомогою замовлянь та ворожінь ставали творцями власного буття. Виокремлені та проаналізовані ключові природні символи води, вогню, гір, лісу, землі, неба тощо, образи української демонології, система міфо-ритуальних дій та ворожінь, звичаїв та забобонів гуцулів дав можливість осмислити міфопоетичну символіку М. Коцюбинського, визначити й усвідомити національну самобутність на фоні загальносвітового культурно-міфологічного контексту.
The article emphasizes the relevance of understanding the symbolic rhetoric of modernist literary visions at the turn of the 19th and 20th centuries in the context of modern worldview transformations, the search for new ideological and aesthetic guidelines aimed at preserving the traditional worldview paradigm, the formation of national identity within the limits of world cultural development. The importance of nature for the Ukrainian national existence, the appeal of Ukrainian modernists to the natural world as a place of living and divine power in the ideas of Ukrainians is substantiated. It was found that the M. Kotsyubynskyi’s story “Shadows of Forgotten Ancestors” is a modern myth of a natural, harmonious universe, where the cult of beauty and feelings reign. Only surrounded by picturesque and mysterious nature, Ivan and Marichka discover the depth of their spiritual life, develop their own individual principle, which is most fully revealed through love and creativity. The world of fantastic beliefs defines the whole life of the mountain people. In all its pagan fullness, nature became Ivan's first and only teacher. His love for Marichka, blessed by the water element, was born in the mountains. But it was the water, ambivalent by its nature, that caused Marichka’s death, absorbing her into a vortex of cold and darkness. Among the picturesque mountain landscapes, Ivanko fills his delicate, sensitive soul with music and love, collecting Marichcha's songs on the wooded hills. The completeness of the connections between man and nature is traced through a system of mytho-ritual actions, rites and fortune-telling, based on a pious attitude to the forces of nature (extraction of “living fire” – a living image of the Sun god). The understanding of a complete universe, where the natural, human and divine coexist, formed the sacral-magical atmosphere of the life of the Hutsuls, who, with the help of incantations and fortune-telling, became the creators of their own existence. Singled out and analyzed key natural symbols of water, fire, mountains, forest, earth, sky, etc., images of Ukrainian demonology, the system of mytho-ritual actions and fortune-telling, customs and superstitions of the Hutsuls gave an opportunity to understand the mythopoetic symbolism of M. Kotsyubynskyi, to define and realize the national identity on the background of the global cultural and mythological context.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28615
ISSN: 2304-1222
Располагается в коллекциях:Studia Methodologica. Вип. 53

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kushnir.pdf753,45 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.