Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29575
Название: Професійна підготовка магістрантів засобами інформаційно-комунікаційних технологій
Другие названия: PROFESSIONAL TRAINING OF MASTER’S STUDENTS BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Авторы: Гончаренко, Олексій
Брехунець, Анатолій
Библиографическое описание: Гончаренко О., Брехунець А. Професійна підготовка магістрантів засобами інформаційно-комунікаційних технологій // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. № 1. С. 23-28. DOI : 10.25128/2415-3605.23.1.3
Дата публикации: 2023
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: інформатизація
самостійність
дистанційне навчання
пізнавальна діяльність
informatisation
independence
distance learning
cognitive activity
Краткий осмотр (реферат): Встановлено, що сучасні засоби передавання інформації практично не мають обмежень за обсягом, швидкістю й видом транслювання інформації, а засоби навігації «мережевий простір» забезпечують можливість звернення магістрантів до будь-якого віддаленого джерела інформації з метою розв’язання поставленого проблемного завдання. Саме інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) сприяють формуванню важливих складових професійної підготовки та досягнення стратегічних цілей підвищення ефективності всіх видів освітньої діяльності. Доведено, що основне призначення засобів ІКТ полягає в тому, щоб сприяти ефективному проведенню занять іі раціональному використанню освітнього процесу й формуванню у магістрантів пізнавальних здібностей, посиленню мотивації до навчання, формуванню вміння приймати оптимальні рішення під час розв’язання проблемних завдань. У процесі опанування навчальним матеріалом формування мотиваційної сфери магістрантів здійснюється через їх уваги не тільки на значимість освітнього компонента, а й через їх професійну діяльність за спеціальністю. Але для підвищення ефективності освітнього процесу сучасні ІКТ необхідно використовувати як цілісний самостійний продукт. Розкрито особливості вивчення магістрантами можливостей сучасних ІКТ, які зумовлені передусім тим, що інформаційне середовище, стрімко вдосконалюється й дає змогу формувати інформаційний потік відповідно до їх інтересів у сфері інформатизації. З’ясовано, що сучасні магістранти проявляють значний інтерес до навчання засобами ІКТ, тож відмова від директивного навчання передбачає надання їм більшої самостійності і можливостей вільного вибору освітніх компонентів.
It has been established that modern means of information dissemination are absolutely unlimited in size, speed and type of information broadcast, and the means of navigation "network space" provide the possibility for future teachers to access any remote source of information in order to solve the problem. Information and communication technologies contribute to the formation of important components of professional training and the achievement of strategic goals to improve the efficiency of all types of educational activities and, as a result, to improve the quality of training specialists with a new type of thinking, in accordance with the requirements of the modern information society. The main components of professional training of master’s students by means of information and communication technologies have been analyzed. It has been proved that the main purpose of information and communication technologies is to promote the effective teaching, bring more efficiency in educational process, enhance students’ cognitive abilities, increase motivation in learners to study, and develop the ability to make rational decisions in solving problems. The article reveals the peculiarities of master’s studying with the possibilities of modern information and communication technologies. The information environment is rapidly improving that allows master’s to form the information flow according to their interests in the field of informatisation. In the process of mastering the educational material, the formation of the motivational sphere of master's students is carried out through their attention not only to the importance of the educational component, but also through their professional activity in this specialty. However, in order to increase the efficiency of the educational process, modern information and communication technologies must be used as a complete independent product. It has been found out that the systematic and contextual use of information and communication technologies in the professional training of master’s students advances the professional knowledge and skills acquisition, as well as develops their practical skills and adds creativity to their learning and work. Therefore, the effectiveness of the use of information and communication technologies tools in the educational process depends on the success of solving methodological problems related to the information content and the way of using automated learning systems. The results of the research indicate that modern students show considerable interest in educational information and communication technologies. It means that the rejection of directive teaching style promotes students’ independence and provides favourable opportunities for free choice of educational components and style of learning.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29575
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2023, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
3_HONCHARENKO_BREKHUNETS.pdf355,76 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.