Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29579
Название: Електронний супровід здобувачів вищої освіти в процесі практичної підготовки
Другие названия: ELECTRONIC SUPPORT OF HIGHER EDUCATION SEEKERS IN THE PROCESS OF THEIR PRACTICAL TRAINING
Авторы: Польгун, Катерина
Библиографическое описание: Польгун К. Електронний супровід здобувачів вищої освіти в процесі практичної підготовки // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. № 1. С. 55-61. DOI : 10.25128/2415-3605.23.1.7
Дата публикации: 2023
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: практична підготовка
електронне освітнє середовище
електронне звітування
LMS MOODLE
practical training
electronic educational environment
electronic reporting
LMS MOODLE
Краткий осмотр (реферат): Відзначено, що в умовах цифровізації всіх сфер суспільного життя, зокрема й освітнього простору, широкого використання технологій дистанційного та змішаного навчання процес практичної підготовки студентів закладів вищої освіти (ЗВО) потребує створення системи електронного супроводу. Продемонстровано перехід від паперової звітної документації з практики до електронних аналогів та проаналізовано його наслідки: щоденник психолого-педагогічних спостережень доцільно замінити блогом; розробки конспектів уроків або виховних заходів можна подавати у вигляді файлів формату PDF, презентацій PPT, створювати відеозаписи онлайн-уроків тощо. Мета дослідження передбачає доведення доцільності переходу до електронного звітування з практики та забезпечення електронного супроводу студентів педагогічних закладів вищої освіти в період практичної підготовки. Результати опитування студентів і викладачів засвідчили, що перехід до електронного звітування з практики забезпечує умови для подання інформації в різноманітних формах, створює можливості для коментування записів блогу, обміну досвідом між студентами, налагодженню оперативного зворотного зв’язку студентів з викладачами. Показано, що організація роботи в межах системи MOODLE дає змогу ефективно реалізувати діяльність студента за індивідуальною освітньою траєкторією та створити умови для групової, колективної взаємодії. Результативність використання сучасних інформаційних технологій залежить від доступності відповідних технічних засобів та інтернету для учасників освітнього процесу, а також від рівня сформованості їхньої цифрової грамотності.
In the era of digitalization of all social life spheres, especially educational environment, wide using of distance and blended learning technologies the process of students’ practical training at higher education institutions demands creating the system of electronic support. The article deals with the demonstration of changing practice paper reporting documents into their electronic analogues as well as it deals with the analysis of its consequences. Thus, a diary of psychological and pedagogical observations should be substituted with a blog. Drafts of lesson plans or upbringing events can be submitted in the form of PDF files, PPT presentations, online lesson records etc. In the research process, theoretical methods were used (analysis, comparison, generalization and systematization of information obtained during the study of scientific literature), as well as practical methods (a survey of students and teachers was conducted regarding the convenience, effectiveness and feasibility of practice electronic reporting). The research aims at proving the expediency of switching to practice electronic reporting and implementation of electronic support reasonability of students of higher education institutions in the period of their practical training. The study of the effectiveness and expediency of electronic support for the practical training of education acquires took place during four academic years. Survey results, including students and academic staff, have shown that moving to practice electronic reporting provides conditions for information to be submitted in different forms, creates opportunities for commenting blog notes, interchanging experience among students, setting dynamic students’ feedback. Using MOODLE system for educational process gives an opportunity to realize student’s activity due to individual educational approach as well as to provide an opportunity for group and collective interaction. A system of electronic courses was created in accordance with the specialties and types of practice of students according to the curricula. Ensuring the high-quality use of modern information technologies depends on the participants’ access to appropriate technical means and the Internet, as well as the level of their digital literacy.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29579
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2023, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
7_POLHUN.pdf376,15 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.