Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33069
Название: Вітчизняний досвід впровадження інноваційних технологій в освітню галузь
Другие названия: Domestic experience in implementation of innovative technologies in the education industry
Авторы: Вербівський, Дмитро
Библиографическое описание: Вербівський Д. Вітчизняний досвід впровадження інноваційних технологій в освітню галузь // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : Гельветика, 2024. № 1. С. 31-38. DOI : https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.1.4
Дата публикации: 2024
Издательство: Гельветика
Ключевые слова: нововведення
новаторство
інновація
інноватика
інноваційні технології
інноваційний процес
innovation
innovative technologies
innovation process
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Аналіз історії та педагогіки інновацій надає можливість розширити та збагатити наші сучасні наукові уявлення про роль і значення інновацій у розвитку суспільства. Основні характеристики, принципи, тенденції та перспективи для розвитку вітчизняної педагогіки стають надзвичайно актуальним завданням у цьому контексті. Метою статті є оцінка й аналіз інноваційних історико-педагогічних концепцій, які є актуальними в сучасних умовах модернізації вітчизняної освітньо-виховної системи та мають основні характеристики, принципи, тенденції та перспективи вітчизняної педагогіки у впровадженні інноваційних технологій в освітній процес. Провідним методом дослідження є теоретичний аналіз та узагальнення наукових джерел, систематизація наукової інформації щодо проблеми розвитку інноваційних технологій та їх впровадження в освітній процес. Аналіз інновацій в освіті сприяє виявленню ключових тенденцій, розвитку новаторських підходів, покращенню якості навчання та забезпеченню адаптації освітніх систем до сучасних вимог. Педагогічні інновації властиві науковим доробкам ряду видатних українських педагогів, таких як Г. С. Сковорода, К. Д. Ушинський, М. І. Пирогов, Б. Д. Грінченко, С. Ф. Русова, А. С. Макаренко, В. О. Сухомлинський. За результатами аналізу наукових джерел встановлено, що елементи інноваційної педагогіки вже історично знаходять відображення в теорії та практиці вітчизняних педагогів. Визначено, які підходи, концепції та технології є актуальними для сучасної освіти. Описано ключові характеристики, принципи, тенденції та перспективи, які впливають на розвиток сучасної педагогіки в галузі впровадження інноваційних технологій. Доведено, що інноваційна педагогіка є продуктом не лише сучасних досліджень, але й накопичення педагогічного доробку протягом багатьох століть.
The analysis of the history and pedagogy of innovations opens the possibility to expand and enrich our modern scientific ideas about the role and significance of innovations in the development of society. The main characteristics, principles, trends and perspectives for the development of domestic pedagogy become an extremely urgent task in this context. The purpose of the article is to evaluate and analyze innovative historical-pedagogical concepts that are relevant in the modern conditions of modernization of the domestic educational system and include the main characteristics, principles, trends and perspectives of domestic pedagogy in the introduction of innovative technologies into the educational process. The leading method of research is the theoretical analysis and generalization of scientific sources, the systematization of scientific information regarding the problem of the development of innovative technologies and their implementation in the educational process. The analysis of historical and pedagogical prerequisites for the emergence of innovations in education and scientific literature showed that pedagogical principles, such as problem-based learning, methods of teaching and upbringing, solving problems of unsuccessful students, developmental learning, programmed learning, pedagogy of cooperation, forms of learning, history of school education and comparative pedagogy, school management and best pedagogical practices are all discussed and considered in the context of increasing the effectiveness of teaching and educating learners. Analysis of innovations in education helps to identify key trends, develop innovative approaches, improve the quality of education and ensure the adaptation of educational systems to modern requirements. Pedagogical innovations are characteristic of the scientific works of a number of prominent Ukrainian teachers, such as H.S. Skovoroda, K.D. Ushinskyi, M.I. Pirogov, B.D. Grinchenko, S.F. Rusova, A.S. Makarenko, V.O. Sukhomlynskyi. According to the results of the analysis of scientific sources, it was established that the elements of innovative pedagogy are already historically reflected in the theory and practice of domestic teachers. In particular, the creative approach, humanization of education and pedagogical activity is an important basis for the development of innovative pedagogy. It is established which approaches, concepts and technologies are relevant for modern education. The key characteristics, principles, trends and perspectives that influence the development of modern pedagogy in the field of implementation of innovative technologies are determined. It has been proven that innovative pedagogy is a product not only of modern research, but also of the accumulation of pedagogical work over many centuries. A significant number of ideas, concepts and methods that are considered innovative today have their roots in the works of outstanding teachers of past eras.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/article/view/1211
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33069
ISSN: 2415-3605
2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2024, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
4_VERBIVSKYI.pdf303,03 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.