Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36767
Название: | Взаємопов’язане навчання читання та говоріння у процесі викладання української мови як іноземної (на дидактичному матеріалі посібника «Українська мова як іноземна. Рівень В1») |
Другие названия: | Interrelated teaching of reading and speaking in the process of teaching the Ukrainian language as a foreign language (in the teaching materials of the manual “Ukrainian language as a foreign language. Level B1”) |
Авторы: | Біденко, Лариса |
Библиографическое описание: | Біденко Л. Взаємопов’язане навчання читання та говоріння у процесі викладання української мови як іноземної (на дидактичному матеріалі посібника «Українська мова як іноземна. Рівень В1») // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка = Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series : Pedagogy. Тернопіль : Гельветика, 2025. № 1. С. 6-12. DOI : https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.1 |
Дата публикации: | 2025 |
Издательство: | Гельветика |
Ключевые слова: | українська мова як іноземна взаємопов’язане навчання читання говоріння комунікативна потреба текст види текстів зразки завдань Ukrainian language as a foreign language interconnected learning reading speaking communicative need text types of texts sample tasks |
Серия/номер: | Педагогіка; |
Краткий осмотр (реферат): | У статті висвітлено питання взаємопов’язаного навчання української мови як іноземної, що реалізується
через комунікативно-діяльнісний підхід.
Авторкою статті зазначено важливість взаємодії всіх видів мовленнєвої діяльності, що сприяє формуванню
комунікативної компетенції інокомунікантів; подано аналіз наукової та дидактичної літератури із проблеми
дослідження; акцентовано увагу на актуальності вивчення педагогічних аспектів щодо взаємопов’язаних
видів мовленнєвої діяльності, зокрема читання та говоріння. У статті зроблено спробу описати методичну
стратегію роботи над відпрацюванням умінь сприймати та розуміти текст і відтворювати в мовленні здобуті навички.
У процесі дослідження використано загальнонаукові та лінгводидактичні методи дослідження, що сприяють розв’язанню поставлених завдань.
З урахуванням єдності читання та говоріння у статті описано і представлено три фази видів мовленнєвої діяльності, що впливають на процеси встановлення логічних зв’язків, визначення смислових частин повідомлення, використання лексем, граматичних форм, конструкцій, що сприяють правильній побудові фраз і речень,
умінню оперувати своїми знаннями, реалізувати їх в усному мовленні. У статті подано розгалужену систему
типів текстів, що відповідає рівню В1, та представлено систему вправ, що відповідає реальним комунікативним
потребам студентів. Перспективними напрямами подальших розвідок є: дослідження вмінь, необхідних у процесі формування взаємопов’язаних видів мовленнєвої діяльності на різних рівнях володіння мовою (від базового
до просунутого); розроблення методики підбору матеріалів для навчання читання та говоріння; створення і
апробація тренажерів для вдосконалення вмінь читання та говоріння. Interrelated learning of the Ukrainian language as a foreign language is implemented through a communicativeactivity approach and is determined by the real communicative needs of students. Taking into account the level of language proficiency changes structural and meaningful speech acts. The formation of communicative competence occurs through the interaction of all types of speech activity. Learning to speak or write is impossible without developed skills to recognize and understand text, while listening is impossible without the process of speaking, etc. The author of the article present an analysis of scientific and didactic literature on the research problem. Scientists note that reading in a foreign language as a communicative skill and a means of communication is, along with oral speech, an important type of speech activity and the most widespread way of foreign language communication. Since we are talking about the reproduction of an educational text that must be read and understood, the question of the unity and specificity of reading and speaking as types of speech activity is essential. This explains the relevance of the research topic. The purpose of the article is to describe the methodology of interrelated teaching of reading and speaking in the process of teaching Ukrainian as a foreign language using the didactic material of the manual “Ukrainian as a Foreign Language. Level B1”, written by the teachers of the department of Sumy State University. To achieve this goal, general scientific research methods (analysis, synthesis, comparison, systematization) and linguodidactic methods were used: theoretical – analysis of linguodidactic literature; development of a system of exercises aimed at improving the processes of teaching reading and speaking; empirical – observation of the educational process to determine the level of formation of students' abilities to perceive, understand information and reproduce it in their own created texts. The author of the article made an attempt to develop and describe a special education system that would meet the needs of the modern educational process, namely: fluency in the language, the ability to express one's thoughts, understand interlocutors, use oral language, as well as reproduce and interpret written information. Taking into account the unity of reading and speaking, the article describes and presents three phases of types of speech activity – the motivational-encouraging phase, which is related to the mechanism of motivation; tentative and research; executive The article presents a system of exercises that meets the real communicative needs of students. Promising areas of further research are: research into the skills necessary in the process of forming interconnected types of speech activity at different levels of language proficiency (from basic to advanced); development of a methodology for selecting materials for teaching reading and speaking; creation and testing of simulators for improving reading and speaking skills. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/issue/view/156 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36767 |
ISSN: | 2415-3605 2311-6382 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2025, № 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
1_BIDENKO.pdf | 491,23 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.