Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37105
Title: | Освітньо-професійне партнерство як елемент інтегрованої моделі партисипативної підготовки фахівців із соціальної роботи |
Other Titles: | EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PARTNERSHIP AS AN ELEMENT OF AN INTEGRATED MODEL OF PARTICIPATORY TRAINING OF SOCIAL WORK PROFESSIONALS |
Authors: | Маловічк, Сергій |
Bibliographic description (Ukraine): | Маловічко С. Освітньо-професійне партнерство як елемент інтегрованої моделі партисипативної підготовки фахівців із соціальної роботи // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 2. P. 251-259. DOI : 10.25128/2520-6230.25.2.9 |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Vektor |
Keywords: | партнерство роботодавець стейкхолдери фахівець із соціальної роботи компетентність partnership employer stakeholders social work specialist competence |
Abstract: | Стаття присвячена дослідженню взаємодії роботодавців та навчальних закладів у сфері підготовки фахівців із соціальної роботи. Виявлені ключові питання, які є у фокусі дослідження українських науковців у даному процесі: інституціоналізація, регулярність взаємодії, використання широкого спектру форм взаємодії, налагодження системи зворотного зв’язку та наближення змісту освітньої програми до вимог ринку праці. Метою статті є визначення специфіки бачення роботодавців щодо підготовки фахівців соціальної роботи у коледжах, їх знань, вмінь та компетенцій. Метод інтерв’ювання дозволив отримати інформацію безпосередньо від роботодавців, яка базується на їхньому досвіді, особистому баченні процесу взаємодії та їх фаховій експертизі. Виявлено, що роботодавці відокремленого структурного підрозділу «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету» в якості чинників, які зумовлюють успішність освітньої програми, визначають поєднання теоретичної та практичної підготовки, розвиток фахових компетенцій, встановлення професійних зв’язків з фахівцями поза межами навчального закладу. Виділені п’ять груп компетенцій фахівців, які є затребувані сучасними роботодавцями: власне фахові (знання чинного законодавства, процедур надання соціальних послуг та етичного кодексу); комунікативні та організаційні (вміння працювати в команді, самоменеджмент, здатність своєчасно та ефективно розв’язувати проблеми); технічні (документальне оформлення фахової діяльності, вміння працювати з програмними комплексами та системами); загальні (вільне володіння українською мовою, критичне мислення та навички аналізу, культурна самосвідомість). Визначені ключові аспекти форм ефективної співпраці: регулярність, різноманіття форм (воркшопи, консультування, інформаційна підтримка, гостьові лекції тощо) та різнорівневість (поєднання теоретичної та практичної складової, проведення наукових досліджень, залучення до участі у волонтерській діяльності). The article is devoted to the study of the interaction between employers and educational institutions in the field of social work training. The key issues that are in the focus of research by Ukrainian scientists in this process are identified: institutionalization, regularity of interaction, use of a wide range of forms of interaction, including the use of digital platforms, establishment of a feedback system and approximation of the content of the educational program to the requirements of the labor market. The purpose of the article is to determine the specifics of employers' vision of social work training in colleges, their knowledge, skills and competencies. For the applied part of the study, the interview method was used, which allowed obtaining information directly from employers, based on their experience, personal vision of the interaction process and their professional expertise. It has been found that employers of the separate structural subdivision «Economic and Law Specialized College of Zaporizhzhia National University» identify a combination of theoretical and practical training, development of professional competencies, and establishment of professional contacts with specialists outside the educational institution as factors that determine the success of the educational program. Five groups of competencies of specialists that are in demand by modern employers are identified: professional (knowledge of current legislation, procedures for the provision of social services and the code of ethics); communication and organizational (ability to work in a team, self-management, ability to solve problems in a timely and effective manner); technical (documentation of professional activities, ability to work with software packages and systems); general (fluency in Ukrainian, critical thinking and analysis skills, cultural awareness). The key aspects of forms of effective cooperation are identified: regularity, variety of forms (workshops, counseling, information support, guest lectures, etc.) and multilevel (combination of theoretical and practical components, conducting research, involvement in volunteer activities). |
URI: | https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19234 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37105 |
ISSN: | 2520-6230 2520-6451 |
Appears in Collections: | Social Work and Education Vol. 12. No. 2 (2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
13_Malovichko.pdf | 576,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.