Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37420
Title: Розробка та впровадження стратегії інклюзивного розвитку закладу музейного типу (кейс Національного заповідника «Замки Тернопілля»
Other Titles: DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF THE STRATEGY FOR THE INCLUSIVE DEVELOPMENT OF A MUSEUM-TYPE INSTITUTION (CASE OF THE NATIONAL RESERVE “ZAMKY TERNOPILLA”)
Authors: Удич, Зоряна Ігорівна
Шульга, Ірина Мирославівна
Думська, Тетяна Олександрівна
Bibliographic description (Ukraine): Удич З. І., Шульга І. М., Думська Т. О. Розробка та впровадження стратегії інклюзивного розвитку закладу музейного типу (кейс Національного заповідника «Замки Тернопілля» // Інклюзія і суспільство : науковий журнал. Кам’янець-Подільський : Гельветика, 2025. Вип. 1(9). С. 55-67. DOI : https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-7
Issue Date: 2025
Publisher: Гельветика
Keywords: інклюзія
інклюзивний підхід
заклад музейного типу
заповідник
стратегія
стратегування
аудит доступності
inclusion
inclusive approach
museum-type institution
reserve
strategy
strategizing
accessibility audit
Abstract: У статті розкрито актуальність проблеми впровадження інклюзивного підходу в різні сфери життєдіяльності, зокрема соціальну, освітню, культурну, громадський сектор тощо. Проаналізовано особливості інтеграції принципів інклюзії в заклади музейного типу (сфера культури). Зазначено специфіку інтеграції інклюзії в музейний простір, що передбачає не лише фізичний доступ та інформаційну доступність закладів, але й збереження культури, ідентичності, спільне творення культурного простору, де культивуються такі принципи, як повага, рівність, справедливість, толерантність. Мета роботи полягає в обґрунтуванні Стратегії інклюзивного розвитку закладів музейного типу на при- кладі Національного заповідника «Замки Тернопілля» (далі – Національний заповідник). Стратегія спрямована на подолання бар’єрів та перешкод в отриманні доступу до туристичних об’єктів та культурних послуг Національного заповідника. Наукова новизна дослідження полягає у представленні кейсу Національного заповідника «Замки Тернопілля» щодо стратегування інклюзивного розвитку закладу музейного типу. У роботі розкрито сутність поняття «людиноцентричний дизайн» та етапи його розвитку, а також принципи людиноцентричного та універсального дизайну. Виокремлено та проаналізовано зміст основних етапів стратегування інклюзивного розвитку Національного заповідника (попередній, підготовчий, аналітичний, планувальний, реалізація та моніторинг). Увага акцентується на аналізі отриманих результатів аудиту доступності Національного заповідника, який стосувався усіх його компонентів середовища, а саме фізичної та інформаційної доступності; організаційної культури та рівня сформованості інклюзивної компетентності співробітників установи. Розроблено трирівневу шкалу інклюзивності для об’єктивної інтерпретації результатів аудиту доступності Національного заповідника, а також використано комплекс методів, серед яких авторські анкети та опитувальники. Висновки. Таким чином, на основі отриманих результатів аудиту робочою групою було укладено проєкт Стратегії, організовано його обговорення на засіданні Вченої ради Національного заповідника. Визначено термін реалізації Стратегії, який становить п’ять років (2024–2029 рр.).
The article deals with the relevance of the problem of implementing an inclusive approach in various spheres of life, including the social, educational, cultural, public sector, etc. The peculiarities of integrating the principles of inclusion into museum-type institutions (cultural sphere) have been analyzed. The specifics of integrating inclusion into the museum space have been outlined, which involves not only physical and information accessibility of institutions but also the preservation of culture, identity, and the co-creation of a cultural space where principles such as respect, equality, justice, tolerance, etc. have been indicated. The purpose of work is to substantiate the Strategy for the inclusive development of museum-type institutions, using the example of the National Reserve “Zamky Ternopillia” (the National Reserve). The Strategy aims to overcome barriers and obstacles to access to the National Reserve’s tourist attractions and cultural services. Scientific novelty of the study lies in the presentation of the case of the National Reserve “Zamky Ternopillia” on the strategy of inclusive development of a museum-type institution. The essence of the concept of “human-centered design” and the stages of its development, as well as the principles of human-centered and universal design have been revealed in the article. The content of the main stages of strategizing the inclusive development of the National Reserve (preliminary, preparatory, analytical, planning, implementation, and monitoring) has been identified and analyzed. Attention is focused on the analysis of the results of the accessibility audit of the National Reserve, which concerned all environmental components: physical and information accessibility; organizational culture, and the level of inclusive competence of the institution’s employees. A three-level inclusivity scale for an objective interpretation of the results of the National Reserve accessibility audit has been developed. A set of methods was used, including author’s questionnaires. Conclusions. Thus, based on the audit findings, the work team developed the Strategy project. Its discussion at the Scientific Council of the National Reserve meeting has been organized. The Strategy’s implementation period has been determined (2024–2029).
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37420
ISSN: 2786-7188
2786-7196
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UDYCH_et_al_inkluz_susp.pdf563,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.