Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37711
Title: Особливості мотивації творчої активності студентів у системі професійної підготовки ЗВО
Other Titles: Peculiarities of motivation for students’ creative activity in the system of vocational training at higher education institutions
Authors: Василькевич, Ярослава Зіновіївна
Рик, Микола Сергійович
Кікінежді, Оксана Михайлівна
Bibliographic description (Ukraine): Василькевич Я. З., Рик М. С., Кікінежді О. М. Особливості мотивації творчої активності студентів у системі професійної підготовки ЗВО // Наукові записки. Серія: Психологія. Кропивницький : Гельветика, 2025. Вип. 3 (9). С. 22-28. DOI : https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-3-3
Issue Date: 2025
Publisher: Гельветика
Keywords: креативність
мотивація творчої активності
внутрішня і зовнішня мотивація
пізнавальна потреба
прагнення до самоствердження
creativity
motivation for creative activity
intrinsic and extrinsic motivation
cognitive need
striving for self-affirmation
Series/Report no.: Психологія;
Abstract: У статті подано теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей мотивації творчої активності студентів у системі професійної підготовки в умовах реформування вищої освіти. Проведено соціально-філософський і психолого-педагогічний аналіз проблеми розвитку творчої активності особистості. Отримано результати щодо мотиваційного профілю та структури провідних мотивів творчості. В ієрархії мотивів творчої активності студентів переважає внутрішня мотивація над зовнішньою. Найбільше значення у спонуканні до творчої активності мають прагнення до самоствердження і пізнавальна потреба. Прагнення до самоствердження (особливо у формі прагнення до досконалості) підвищується разом із ростом професійності креативної особистості. Результати дослідження показали, що провідною мотивацією творчості є особиста мотивація незалежного характеру (мотивація розвитку). Менш значущою для ефективної творчої активності виявилась зовнішньо спрямована інструментальна мотивація, яка сприяє задоволенню таких потреб, як слава, успіх і матеріальні блага, які дозволяють творчим шляхом водночас самовиразитися і отримати визнання з боку інших, імпонувати іншим, самопрезентуватися. Розглянуто особливості розвитку мотивації творчої активності студентства як важливої інтегральної характеристики професіоналізму майбутніх фахівців в умовах професійного навчання. Зроблено висновки, що для підтримки внутрішньої мотивації, яка сприяє творчій активності, надзвичайно важливим є надання можливості вибору та самостійності, зменшення контролю, надання інформації, необхідної для ухвалення рішення та виконання завдання. Важливою умовою прояву внутрішньої мотивації є підтримка автономії, тобто прагнення суб’єкта діяльності почувати себе її ініціатором.
The article presents a theoretical substantiation and empirical study of the peculiarities of motivation for students’ creative activity within the system of vocational training under the conditions of higher education reform. A socio-philosophical and psychological-pedagogical analysis of the problem of the development of an individual’s creative activity is carried out. Results regarding the motivational profile and the structure of the leading motives for creativity were obtained. Within the hierarchy of creative activity motives among students, intrinsic motivation prevails over extrinsic motivation. The most significant motives for fostering creative activity are the striving for selfaffirmation and cognitive need. The aspiration for self-affirmation (especially in the form of striving for excellence) increases with the growing professionalism of a creative personality. The research results showed that the leading motivation for creativity is personal motivation of an independent nature (development motivation). Externally directed instrumental motivation, which contributes to satisfying such needs as fame, success, and material benefits – allowing creative individuals to simultaneously express themselves and receive recognition from others, impress others, and self-present – proved less significant for effective creative activity. The article examines the peculiarities of the development of motivation for students’ creative activity as an important integral characteristic of future specialists’ professionalism in the context of vocational education. It is concluded that, to support intrinsic motivation, which promotes creative activity, it is extremely important to provide opportunities for choice and autonomy, reduce control, and provide the information necessary for decision-making and task completion. A key condition for the manifestation of intrinsic motivation is supporting autonomy, that is, the subject’s desire to feel as the initiator of his or her activity.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37711
ISSN: 2786-8680
2786-8672
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasulkevuch_Ruk_Kikinezdi_NZ_Psux.pdf953,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.