Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6018
Назва: Ударно-шумові прийоми в сучасній музиці для баяна (на прикладі творів українських композиторів
Інші назви: Ударно-шумовые приемы в современной музыке для баяна (на примере произведений украинских композиторов)
Percussion-noise techniques in contemporary music for button accordion (on the example of works of ukrainian composers)
Автори: Сташевський, Андрій
Бібліографічний опис: Сташевський А. Ударно-шумові прийоми в сучасній музиці для баяна (на прикладі творів українських композиторів) / Андрій Сташевський // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 5–8. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2015
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: ударно-шумові прийоми
сучасна баянна музика
творчість українських композиторів
виражальні засоби
Серія/номер: Мистецтвознавство;
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано і надано характеристику художньому втіленню оригінальних ударно-шумових прийомів у сучасній музиці для баяна, розглянутих на прикладах творів українських композиторів. Розкрито виконавсько-інтерпретаційні, акустичні та художні аспекти ударно-шумових прийомів у баянній творчості, а також запропоновано класифікацію відповідно до їх різновидів та характеру звучання.
В статье проанализировано и дана характеристика художественному воплощению оригинальных ударно-шумовых приемов в современной музыке для баяна, рассмотренных на примерах произведений украинских композиторов. Раскрыты исполнительско-интерпретационные, акустические и художественные аспекты ударно-шумовых приемов в баянном творчестве, а также предложена классификация относительно их разновидностей и характера звучания.
The article is devoted to the analysis and characterization of artistic refraction original percussion techniques in contemporary music for button accordion, considered on the examples of works of Ukrainian composers. Disclosed performance-interpretation, acoustic and artistic aspects of percussion-noise techniques in button accordion creativity, and offers a classification with respect to their types, varieties and of sound character. Complex percussion-noise techniques in contemporary music for accordion naturally divided into a group of pure shock, the sound of which is achieved by the impact and is reminiscent of the sounds of various percussion instruments, noise, the performance of which brings to the musical fabric special timbre-sonorant effect. Group percussion techniques also can be divided into purely instrumental, the sound source which is a tool, and uninstrumented, that is, the shock effects that are played without the participation of the accordion. Instrumental percussion techniques in artistic practice accordion usually focus on the imitation of those or other percussion instruments. Strikes on the center of the sidewall widely divorced bellows create the effect of sound of the big drum, Tom-Tom, large timpani, etc. Uninstrumented shock effects are varied acoustic findings impact of nature that are performed by accordionist as not associated with the accordion elements of a sound field of music. They are well enrich the range of tools perosn games in accordion music. Among the main species highlight: stamping his foot; the snap of the fingers; clapping; click language. Noise techniques, and percussion techniques, can be differentiated into instrumental and uninstrumented. Most of the instrumental noise techniques carry out the principle of sliding a finger nail (glissando) on certain parts of the tool. To uninstrumented sound effects include various sound imitation and effects that most often plays the mouth and are not verbal, and sonorous nature: the hiss to a crescendo; whistle; the imitation of the sound of cymbals drum set on phonemes “sh-sh...”, “c-ss...”. Shows artistic practice in contemporary works compositions, especially in software imaging and sounding shaping music, Shockwave sound effects do mainly sounding shaping role, mimicking a variety of phenomena and images provided for the storyline works. Notation of percussion techniques, components in the modern accordion creativity a wide range of original means of expression, is not yet systematized. Often in practice, composers use the same symbols to denote the various techniques as well as completely different characters, which denote the same performing tricks. Concluding the consideration of the original percussion techniques in modern accordion music it should be noted that the widespread use them (different sound character and method of execution), in his works of contemporary composers have new, more opportunities for artistic expression, enriching thus accordion music, and his palette of expressive means.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6018
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Stashevskyi.pdf198,5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.