Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6020
Название: Амплуа высокого баса – баса-баритона в практике оперного пения
Другие названия: Амплуа високого баса – баса-баритона у практиці оперного співу
Position high bass – bass-baritone in opera singing practice
Авторы: Цзяньхуй, Хе
Библиографическое описание: Цзяньхуй Х. Амплуа высокого баса – баса-баритона в практике оперного пения / Хе Цзяньхуй // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 19–27. – Библиогр. в конце ст.
Дата публикации: 2015
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: бас
баритон
бас-баритон
высокий бас
амплуа
оперное пение
Серия/номер: Мистецтвознавство;
Краткий осмотр (реферат): В статье представлено осмысление данных певческой практики тех партий, которые признаны в принадлежности певцам типа высокого баса или бас-баритона в направленности выражения на некоторое сценическое амплуа героев, заявленных в указанном тембре. В исследовании сделана систематизация сведений относительно специфики высокого баса или бас-баритонового пения, а также проанализирован певческий запас вокалистов, носителей указанного тембрального свойства в соответствующих партиях оперной классики.
У статті представлено осмислення даних співацької практики тих партій, які визнані в належності співакам типу високого баса чи баса-баритона в спрямованості вираження на деяке сценічне амплуа героїв, представлених в указаному тембрі. У дослідженні здійснена систематизація відомостей за спеціальною літературою відносно специфіки високого баса чи бас-баритонового співу, зроблено аналіз співацького запасу вокалістів, які зазначені у довідкових виданнях у якості носіїв вказаної тембральної ознаки у співвіднесенні з відповідними партіями оперної класики.
In a study presented data, comprehension practice singing those parties that is recognized in the accessories singers such as high bass or bass-baritone in the direction of expression for a stage role of heroes, represented in this timbre. The article carried the systematization of information on the literature regarding the specifics of high-bass or bass baritone singing, made an analysis of vocalists singing stock, defined in reference books as carriers of said timbre characteristics in correlation with the respective parties, opera classics. The paper specifically highlighted the specificity of singing F. Chaliapin as a singer-actor, concentrated behavioral and psychological expressiveness parties mating with said timbre. In editions of generalizing the practice of performing a vocal manifestation of bass-baritone operatic roles, a certain repertoire list matches the capabilities of voice-role. Note that a number of roles of characters begins with Mozart, and is called, first of all, Figaro (see the opera “The Marriage of Figaro”), but also the party of Count in this work, as is Don Giovanni in the opera named author, often Party Leporello in it (see the repertoire list of famous bass-baritones – Theo Adam R. Hale, H. Hotter, F. Furlanetto). Also highlighted the party of Boris Godunov in M. Mussorgsky’s opera of the same name, in Miller’s “Mermaid” A. Dargomyzhsky, Vladimir Galitsky in “Prince Igor” by Alexander Borodin, Mephistopheles in “Faust” by Gounod, Philip in “Don Carlos” by G. Verdi. All of the parties were the golden fund of the repertoire of the Great Russian singer Feodor Chaliapin, but also these characters form a circle of constant creative effort on the part of such a brilliant singer as the above-named Theo Adam (Germany). A significant part of these roles determines the repertoire list as Jose van Dam (Belgium), Simon Estes (USA), Ferruccio Furlanetto as noted above (Italy), George London (Canada), and others. The generalization of the characteristics of the parties are treated in the literature as those that are voice-role high bass – bass-baritone, a frontier mark their expressive figures, including the representation of the stage of symbiosis hero – anti-hero.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6020
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Jianhui.pdf254,83 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.