Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6036
Назва: Проблеми використання методу “мозкового штурму” як інтерактивного засобу у створенні сценарного задуму
Інші назви: Проблемы использования метода “мозгового штурма” как интерактивного средства в создании сценарного замысла
Problems of using the method of “brainstorming” as a means of creating interactive scenario design
Автори: Бараніченко, Поліна
Бібліографічний опис: Бараніченко П. Проблеми використання методу “мозкового штурму” як інтерактивного засобу у створенні сценарного задуму / Поліна Бараніченко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 138–144. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2015
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: метод “мозкового штурму”
сценарна майстерність
сценарний задум
інтерактивні технології
Серія/номер: Мистецтвознавство;
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано метод “мозкового штурму” як інтерактивного засобу створення сценарного задуму. Охарактеризовано специфіку народження сценарного задуму як важливого чинника активiзацiї фантазiї та народження оригiнальних творчих iдей. Закцентовано увагу на необхідності використання методу “мозкового штурму” у вихованні майбутніх сценаристів та режисерів масових театралізованих видовищ.
В статье проанализирован метод “мозгового штурма” как интерактивного средства создания сценарного замысла. Охарактеризовано специфику рождения сценарного замысла как важного фактора активизации фантазии и рождения оригинальных творческих идей. Сакцентировано внимание на необходимости использования метода “мозгового штурма” в воспитании будущих сценаристов и режиссеров массовых театрализованных зрелищ.
The article analyses the method of “brainstorming” as an interactive means of creating the scenario design. The particular nature of the birth of scenario design as an important factor of fancy activation and the birth of the original creative ideas are characterized. Formation of scenario design is an important phase of the creative process among the students of the directing specialization and professional writers. This aspect of the scriptwriter’s activity is studied not properly in the scientific literature and is a controversial one since this process is purely individual. The researches testify that the birth design is a complex process associated with the individual characteristics of a creative personality, his outlook and attitude. The design creation makes the thinking process focused, not limiting imagination, intuition, fancy. Although the world of images is a sensual world, the process of plan creation needs logical and imaginative thinking interrelation. We believe that the components of the entire structure depend on its plan in any piece of art. Attention is focused on the need of using the “brainstorming” method in educating future writers and directors of mass theatrical shows. Based on the necessity of solving this problem and introducing the ingenious methods to the creative process, it is appropriate and necessary to use the method of “brainstorming” at practical courses for students of directing specialization that are aimed at forming a scenario design. In course of training and mastering the subject “Script Excellence”, collective improvisation occupies an important part. The importance and necessity of the “brainstorming” method rises due to using it by the specialists of creative professions in their work with the creative team. Collective search is important for the development of creative skills since the ideas of individuals enhance creative imagination of others. After all, every creative person has his own experience and his own emotional memory, figurative vision and visualisation.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6036
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Baranichenko.pdf230,42 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.