Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6299
Title: Комбінаторна міфопоетика роману Вікторії Гранецької "Мантра-омана"
Other Titles: Combinatorial mythopoetics of the novel „Mantra-omana” by Victoria Granetska
Authors: Гурдуз, Андрій
Bibliographic description (Ukraine): Гурдуз, А. Комбінаторна міфопоетика роману Вікторії Гранецької "Мантра-омана" / Андрій Гурдуз // Studia Methodologica / Volodymyr Hnatyuk National Pedagogic University of Ternopil ; Editorial Board: N. Poplavs'ka, M. Tkachuk, T. Oliynyk. – Ternopil : TNPU, 2014. – Issue 38. – С. 138–144. – Бібліогр. в кінці ст.
Issue Date: 2014
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: міфопоетика
комбінаторний принцип
структура
містика
рецепція
„жіноча” проза
любовний роман
Abstract: Уперше визначено специфіку міфопоетичної парадигми роману В. Гранецької „Мантра-омана”. Цю парадигму становить синтез сюжетних елементів попередніх культурно- літературних текстів і мозаїки містичних деталей. Основні складові тут – взаємопереплетені інтерпретації аспектів двох традицій – священної для ряду релігій і літературної. Перша містить біблійну домінанту з фрагментами культур Сходу і Заходу; другу складову формує переважно переосмислення структурних елементів роману С. Кінга „Ловець снів”. Художня концепція авторки органічна тенденціям взаємозміщення стереотипних образів добра і зла в мистецтві сер. ХХ – поч. ХХІ ст.
The specific of mythopoetic paradigm of the novel by V. Granetska „Mantra-deception” is certain for the first time. This paradigm is presented by the synthesis of plot elements of preceding cultural-literary texts and a mosaic of mystic details. Basic constituents here are mutual intertwined interpretations of two traditions – sacred for the row of religions, and also literary. The first one contains a biblical dominant with fragments of cultures of the East and the West; the second constituent is formed mainly by reinterpretation of structural elements of the S. King’s novel „Dreamcatcher”. The author’s conception is organic the mutual offset tendencies of stereotypical appearances of the good and the evil in artistic space of the middle of the XX – the beginning of the XXI centuries.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6299
Appears in Collections:Studia Methodologica. Вип. 38

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gurduz.pdf268,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.