Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6353
Название: Представлення концепту молодий у словниках української мови
Другие названия: Presentation of the concept YOUNG in the dictionaries of the Ukrainian language
Авторы: Стисло, Ірина
Библиографическое описание: Стисло, І. Представлення концепту молодий у словниках української мови / Ірина Стисло // Studia Methodologica / Volodymyr Hnatyuk National Pedagogic University of Ternopil ; Editorial Board: N. Poplavs'ka, M. Tkachuk, T. Oliynyk. – Ternopil : TNPU, 2014. – Issue 39. – С. 209–214. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публикации: 2014
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: концепт
концептуалізація
когнітивна дефініція
семантична ознака
амбівалентність
Краткий осмотр (реферат): У статті досліджено концепт МОЛОДИЙ в українській мові. Аналіз здійснено на основі даних, вилучених із лексикографічних джерел, а саме етимологічного словника, тлумачних і фразеологічних словників, словників синонімів і антонімів української мови. Метою наукового дослідження є аналіз вербалізації концепту МОЛОДИЙ у системі української мови. Цей аналіз є складовою ширшого дослідження з використанням методу когнітивної дефініції, який передбачає в подальшій перспективі аналіз матеріалів анкетування, проведеного з носіями української лінгвокультури різних вікових груп з урахуванням гендерного чинника, і даних, вибраних із корпусів текстів української мови (художніх і публіцистичних). Результати дослідження на першому етапі полягають у експлікації характерних семантичних ознак лексеми молодий, які можна умовно поділити на такі, що характеризують людей (‘вік’, ‘роль нареченого на весіллі’, ‘приналежність до молодшого покоління у сім’ї, родині’, ‘сила’, ‘бадьорість’, ‘життєрадісність’, ‘наявність життєвих сил, енергійність, творчість’, ‘душевна радість’, ‘недосвідченість’, ‘нахабність’, ‘непридатність’) і такі, що вживаються по відношенню до тварин, рослин і неживих предметів (‘свіжість’, ‘короткий період існування’). Під час аналізу виявлено також явище амбівалентності оцінки (наявність позитивної або негативної оцінки у різних значеннях лексеми молодий), яке обумовлене усталеними колективними стереотипами у свідомості носіїв мови, які формуються залежно від концептуалізації зовнішнього світу. Це підтверджує один із головних постулатів Когнітивної Лінгвістики про те, що значення слова – це концептуалізація.
The article investigates the concept YOUNG in the Ukrainian language. The analysis was based on the data, obtained from the lexicographical sources, namely from an etymological dictionary, explanatory and phraseological dictionaries, dictionaries of synonyms and antonyms of the Ukrainian language. The aim of the research is to analyze the verbalization of the concept YOUNG in the system of the Ukrainian language. This analysis is a part of a wider investigation based on the method of cognitive definition, which involves also the analysis of the data of a survey, conducted with the native Ukrainian language speakers of different age and of both sexes in equal quantities, and the data, selected from the corpus of the texts of the Ukrainian language (artistic and journalistic). The results of the research in the first stage are in the explication of the specific semantic traits of the lexeme young, that can be divided into those, that characterize the people (‘age’, ‘the role of the groom at the wedding’, ‘belonging to the younger generation in the family’, ‘force’, ‘liveliness’, ‘cheerfulness’, ‘presence of vitality, energy, creativity’, ‘spiritual joy’, ‘inexperienced’, ‘arrogance’, ‘worthless’) and those, relating to animals, plants and inanimate objects (‘fresh’, ‘short period of the existence’). The analysis reveals the phenomenon of ambivalence of the evaluation (presence of positive or negative evaluation in different meanings of the lexeme young), which is motivated by the entrenched collective stereotypes in the minds of the speakers, that are based on the conceptualization of the world. This confirms one of the main postulates of the Cognitive Linguistics that meaning іs the conceptualization.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6353
Располагается в коллекциях:Studia Methodologica. Вип. 39

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Styslo.pdf259,98 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.