Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6625
Назва: Провідні церковно-хорові колективи Харкова: сучасний стан та перспективи
Інші назви: Ведущие церковно-хоровые коллективы Харькова: современное состояние и перспективы
Leading church choirs of Kharkiv: current state and prospects
Автори: Воскобойнікова, Юлія
Бібліографічний опис: Воскобойнікова, Ю. Провідні церковно-хорові колективи Харкова: сучасний стан та перспективи / Юлія Воскобойнікова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2016. – № 1 (Вип. 34). – С. 63–73. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2016
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: духовна музика
церковний хор
регент
фестивалі духовних піснеспівів
Серія/номер: Мистецтвознавство;
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано діяльність провідних сучасних церковних хорів Харкова, описано їх історію, визначено специфіку кожного колективу за різними критеріями, а саме: за кількісним, гендерним, віковим та професійним складом виконавців, рівнем та спеціалізацією їх професійної освіти. Охарактеризовано виконавську манеру розглянутих церковних хорів, окреслено обсяг репертуару, встановлено творчі зв’язки із сучасними церковними композиторами, зафіксовано творчі досягнення колективів на фестивалях та конкурсах.
В статье проанализировано деятельность ведущих современных церковных хоров Харькова, описано их историю, определено специфику каждого коллектива по различным критериям, а именно: по количественному, гендерному, возрастному и профессиональному составу исполнителей, уровню и специализации их профессионального образования. Охарактеризовано исполнительскую манеру рассмотренных церковных хоров, очерчено объём репертуара, установлено творческие связи с современными церковными композиторами, зафиксировано творческие достижения коллективов на фестивалях и конкурсах.
The basis of the article is the contemporary creativity of leading church choirs of Kharkiv. Since the last decades of the twentieth century, the active revival of church-singing traditions in the city has begun, the activity of Orthodox churches has been resumed, pre-existing choirs have been revived and new ones have been formed. This process continues to this day and has certain characteristics. In particular, in many cities, including Kharkiv, the number of professional church choirs that give concerts exceeds the number of similar secular ones. Thus, the church choral art has a great influence on the state of contemporary choral culture in general, and the study of the church choirs activity is an integral part of research activities in the field of contemporary choral performance. The aim of the article is to analyze the leading Kharkiv’s church choirs activity, to determine its general trends, peculiarities and prospects. Most of the information for the study was obtained by empirical and statistical way, and then analyzed and compared by means of analytical and comparative tools. The article describes the actively performing choirs activity. The tradition of choral concerts of Orthodox chants was established in Kharkіv in 90’s years of the twentieth century by Metropolitan of Kharkiv and Bohodukhiv Nicodim. Later Easter concerts were organized, that were held in the hall of Kharkiv State Scientific Library named after V. G. Korolenko were running under the direction of the then precentor of the St. Panteleimon church of Kharkiv, Kharkiv theological seminary precentor department teacher O. Chernikin. Since autumn 2011 in Kharkіv eparchial festivals of Orthodox chants “Pokrov voices”, “Rizdvyanochky”, “Choral Paschal” are formed and the Lenten choral concerts are regularly conducted. In these activities not only religious but also secular choirs are involved. The permanent members of the aforementioned festivals are: the Holy Annunciation Cathedral choir (the precentor is Vasyl Konaryev), Kharkiv theological seminary choir (the precentor is priest Fedir Voskoboynikov), the hieromartyr Alexander, the Archbishop of Kharkiv church choir (the precentor is Yulia Voskoboynikova), the choir of the St. Elias church of the village Vysoke of Kharkiv region (the precentor was Victoria Voskoboynikova, since 2015 the precentor is Yakiv Voskoboynikov), the Archangel Gabriel church choir (the precentor is Maksim Sidorov), the Holy Intercession male monastery choir (the precentor was Anna Shcheglova, since 2015 the precentor is Yulia Goltsova), the Christmas church choir (the precentor is Gleb Zholobenko). The specifics of these collectives is investigated on different grounds. In the article the history of these choirs is briefly described, the performing staff is analyzed, the brief description of their performing manner and repertoire is given, creative links with the modern church composers are established, creative achievements at festivals and competitions are committed. The specificity of choral art is that its complete investigation is possible only in conditions of direct contact with the performers, their rehearsals, concert and liturgical creativity. Thus, the information about modern church choirs of Kharkiv is for the first time introduced into scientific circulation, as well as the statistical data on age, professional and functional structure of collectives.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6625
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016. № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Voskoboinikova.pdf381,48 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.