Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7332
Название: Дидактичні умови формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі
Другие названия: Дидактические условия формирования ценностно-смысловых ориентаций старшеклассников в процессе изучения предметов математической образовательной отрасли
Didactic conditions of formation of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch disciplines learning
Авторы: Баруліна, Юлія Олександрівна
Библиографическое описание: Баруліна, Ю. О. Дидактичні умови формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.09 - теорія навчання / Баруліна Юлія Олександрівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2017. – 19 с.
Дата публикации: 23-янв-2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: цінності в освіті
ціннісно-смислові орієнтації
предмети математичної освітньої галузі
старшокласники
дидактичні умови
ціннісно-смислових орієнтацій
дидактична модель
Краткий осмотр (реферат): У дисертації здійснено аналіз стану проблеми формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі, визначено й уточнено сутність та структуру ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі на основі мотиваційно-потребового, змістово-операційного, організаційно-планувального, емоційно-вольового та рефлексійно-оцінного компонентів, запропоноване авторське тлумачення цього феномена. Розроблено критерії, показники та рівні сформованості ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі. Виявлено, науково обґрунтовано та експериментально перевірено сукупність дидактичних умов формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників у процесі вивчення предметів математичної освітньої галузі, інструментом реалізації яких є відповідна дидактична модель.
В диссертации осуществлен анализ состояния проблемы формирования ценностно-смысловых ориентаций старшеклассников в процессе изучения предметов математической образовательной отрасли, определены и уточнены их сущность и структура на основе мотивационно-необходимого, содержательно-операционного, организационно-планирующего, эмоционально-волевого и рефлексийно-оценочного компонентов, предложено авторское толкование данного феномена. Выделены и теоретически обоснованы критерии, показатели и уровни сформированности ценностно-смысловых ориентаций старшеклассников в процессе изучения предметов математической образовательной отрасли. Определена, научно обоснована и экспериментально проверена совокупность дидактических условий формирования ценностно-смысловых ориентаций старшеклассников в процессе изучения предметов математической образовательной отрасли инструментом реализации которых является соответствующая дидактическая модель.
In dissertation the problem of formation of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch learning is examined, the gist and structure of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch disciplines learning in terms of motivational-indispensable, content-operational, organizational and planning, emotional-volitional, reflexive and axiological components are defined and clarified, author’s interpretation of the given phenomenon is introduced. Criteria, indicators, levels of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch disciplines learning are developed. In order to define and distinguish the level of formation of senior high students’ axiological orientations criteria and data of this complicated personal education are highlighted and theoretically proved, to which are referred: motivational-axiological (presence of cognition interest, positive attitude to educational process, orientation to knowledge-values); content-pragmatist (general level of senior high students’ development, system of subject knowledge, particularly mathematical, learning skills, practical realization of learning skills, obtained in the process of education); project-organizational (ability to predict aims, to plan educational activity, levels of its realization, ways and means of results achievement); sensual-volitional (sense of educational process satisfaction, ability to summon up, to make skills and positive emotions actual in order to succeed); reflexive-regulating (self-control and self-esteem). Due to developed criteria and data levels of formation of senior high students’ axiological orientations are defined: low, sufficient, high. Complex of didactic conditions of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical disciplines learning is revealed, scientifically grounded and experimentally-verified. The author points out that mathematical educational branch disciplines learning includes positive motivation in mastering the knowledge in class activity; implementation of intersubject communications in the process of mathematical educational branch disciplines learning; organization of teaching process on the principles of pedagogical cooperation, interaction and co-creation; application of different didactic technologies into educational process, implementation tool of which is an appropriate didactic model. Model realization of formation of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch disciplines learning was of gradual character, that determined organization: propaedeutic-conceptual level, during which the programme of formation of senior high students’ axiological orientations in the process of mathematical educational branch disciplines learning was developed, choice of forms, methods and means of positive motivation stimulation through senior high students’ motives development. During activation-motivational level providing of stimulation-motivational base of actual-axiological mathematical knowledge acquisition, that turned into motivated interest in mathematical educational branch disciplines, purposeful knowledge acquisition, with the help of such means: solving tasks of practical and applied content; problem situations; use of historical background of famous mathematicians’ lives, literature epigraphs; exercise-proves. During content-interiorizational level didactic conditions were developed, with the help of which senior high students’ wish of knowledge-values was formed in the process of active acquisition of mathematical educational branch disciplines. Such forms of computer-oriented lessons were used: lesson-lecture, lesson-dialogue, lesson-conversation, lesson-practicum, lesson-conference, lesson-game, lesson-creative project defence, lesson-competition, lesson-polylogue. Such softwares were used Microsoft PowerPoint, Graphics, Master function, GRAN -1, GRAN-2D and GRAN-3D, GeoGebra. Reflexive-prognostic level (diagnostic and reflexive level of knowledge-values, knowledge-meanings acquisition).
Описание: Захист відбувся 24 лютого 2017 року о 12.30 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.01 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). З дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в науковій бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7332
Располагается в коллекциях:13.00.09 - Теорія навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Barulina.pdf346,06 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.