Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8251
Назва: Становлення та розвиток системи приват-доцентури в університетах Європи (ХІХ – початок ХХ століття)
Інші назви: Становление и развитие системы приват-доцентуры в университетах Европы (XIX – начало XX столетия)
Formation and Development of the Private Assistant Professorship System at Universities of Europe (19th – Early 20th Century
Автори: Таможська, Ірина
Бібліографічний опис: Таможська, І. Становлення та розвиток системи приват-доцентури в університетах Європи (ХІХ – початок ХХ століття) / Ірина Таможська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 1. – С. 13–17. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2017
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: приват-доцентура
науково-педагогічні кадри
дисертація
ступінь магістра
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Розглянуто актуальні питання становлення та розвитку системи приват-доцентури в освітньому просторі Європи впродовж другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Досліджено науковий дискурс поняття «приват-доцент». Доведено, що інститут приват-доцентури у зазначений період зазнавав трансформаційних процесів. З’ясовано основні причини труднощів на цьому шляху і ставлення університетських колективів до їх подолання. Зазначено, що вперше посаду приват-доцента узаконено в статуті Берлінського університету. Встановлено, що єдиним джерелом заробітку для приват-доцентів був гонорар.
Рассмотрены актуальные вопросы становления и развития системы приват-доцентуры в образовательном пространстве Европы во второй половине ХІХ – вначале ХХ века. Исследовано научный дискурс понятие «приват-доцент». Доказано, что на протяжении указанного периода институт приват-доцентуры испытывал трансформационные процессы. Выяснены основные причины трудностей на этом пути и отношение университетских коллективов к их преодолению. Отмечено, что впервые должность приват-доцента узаконено в уставе Берлинского университета. Установлено, что единственным источником заработка для приват-доцентов был гонорар.
The urgent issues of establishment of the system of privat assistant professorship in the educational space, particularly those of objective and subjective reasons that prevented significant growth of number of privat assistant professorship are presented in the article. One of the ways to solve the mentioned problems to appeal to the gained European educational experience, because the use of creative searches and finds of the predecessors about the urgent problems of training of scientific and pedagogical staff in the universities of XVIII – XIX centuries allows to draw the main trends of future development of historical and pedagogical process. It is proved that the private – docents institute tested transformational processes in the latter half of the 19th century - the early twentieth century. The main reasons for challenges in that way, as well as the university communities’ attitude to their overcoming have been identified. It is noted that for the first time a position of the privat-docents is legalized in the charter of the Berlin University. It is determined that in the ХVIII –early ХІХ century Privat Assistant Professorship Institute revealed itself widely in the German principalities and prince-electors. It is noted that the only source of income for the researchers was the fee, which was not enough for sustenance neither privat assistant professors of the second half of the ХІХ century nor privat assistant professors of the early ХХ century. It is observed that privat assistant professors adhered to the principle of «philosophand Libertati», which involved the freedom of research and teaching, and rejected scholastic. Ancient authorities were of great value to them. Ancient authorities were of great value to them. It is defined that the free privat-associate professorship was not created at any of the universities. The scientific discourse of the notion «privat-docent» is examined.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8251
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Tamozhska.pdf579,09 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.