Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8292
Название: Модель розвитку педагогічної креативності майбутніх учителів початкової школи
Другие названия: Модель развития педагогической креативности будущих учителей начальной школы
A Model of the Development of Future Primary School Teachers’ Pedagogical Creativity
Авторы: Шкабаріна, Маргарита
Библиографическое описание: Шкабаріна, М. Модель розвитку педагогічної креативності майбутніх учителів початкової школи / Маргарита Шкабаріна // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 2. – С. 89–95.
Дата публикации: 2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: модель
компоненти моделі
педагогічна креативність
майбутній педагог
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Запропоновано модель розвитку педагогічної креативності майбутніх учителів початкової школи у процесі вивчення фахових дисциплін. Визначено основні структурні компоненти авторської моделі: цільовий, методологічний, ціннісно-мотиваційний, змістовий, організаційно-процесуальний, результативний. Теоретично обґрунтовано зміст кожного блоку. Охарактеризовано методологічні підходи і принципи, що найбільш оптимально забезпечують розвиток педагогічної креативності. Запропоновано комплекс педагогічних умов для розвитку досліджуваної якості. Розкрито етапи розвитку педагогічної креативності, сформульовано їхні завдання, зміст, прогнозований результат. Представлено інноваційні технології навчання, засоби, що сприятимуть досягненню мети моделі. Розкрито ціннісно-мотиваційні орієнтири студента з високим рівнем педагогічної креативності. З’ясовано, що вказана модель сприяє розвитку показників когнітивного, особистісного, мотиваційно-емоційного і діяльнісного критеріїв педагогічної креативності майбутнього педагога школи першого ступеня.
Предложена модель развития педагогической креативности будущих учителей начальной школы в процессе изучения специальных дисциплин. Определены основные структурные компоненты авторской модели: целевой, методологический, ценностно-мотивационный, содержательный, организационно-процессуальный, результативный. Теоретически обосновано содержание каждого блока. Охарактеризованы методологические подходы и принципы, которые наиболее оптимально обеспечивают развитие педагогической креативности. Представлен комплекс педагогических условий для развития исследуемого качества. Раскрыто этапы развития педагогической креативности, сформулированы их задачи, содержание, прогнозируемый результат. Представлены инновационные технологии обучения, средства, способствующие достижению цели модели. Раскрыты ценностно-мотивационные ориентиры студента с высоким уровнем педагогической креативности. Установлено, что рассмотренная модель способствует развитию показателей когнитивного, личностного, мотивационно-эмоционального и деятельностного критериев педагогической креативности будущего педагога начальной школы.
A model of the development of pedagogical creativity of future primary school teachers in studying professional disciplines is proposed. It reflects the essence of the professional training of the elementary school teacher with a high level of pedagogical creativity. The main structural components of the model are determined. They are: target component, methodological, axiological and motivational, contextual, organizational, effectual. The content of each component is substantiated theoretically in the article. The methodological approaches and basic principles that provide the most optimal development of pedagogical creativity are defined. The complex of pedagogical conditions is proposed. This complex consists of the following conditions: the use of creative potential of professional academic disciplines; realizing creative educational milieu; the usage of innovative technologies; the implementation of a special course. The stages of development of pedagogical creativity and the main goals of each stages are defined. They include: value-motivational (initial), creative-activity (basic); reflexive-evaluative (final).The predicted result is summarized. The innovative teaching technologies, training resources that contribute pursuing an objective of the model are proposed. They are сase method, learning through play, project-based learning, problem-based learning, information and communication technology, the inventive problem solving technology. Axiological and motivational objectives of student with a high level of pedagogical creativity are identified. The model contributes to the development of cognitive, personal, motivation and emotional criteria of pedagogical creativity of future primary school teacher. The prospect of research in this direction is the realization and proving the effectiveness of author’s model in the educational process of the university. The complexity of the phenomenon of pedagogical creativity and its development required theoretical substantiation of the elements of the pedagogical model. The pedagogical model under consideration does not exhaust the whole multifaceted nature of the phenomenon under investigation.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8292
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Shkabarina.pdf684,24 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.