Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8370
Title: Професійна підготовка майбутнього педагога в інформаційно-освітньому середовищі наукової бібліотеки
Other Titles: Professional training the future teachers in the information educational environment of the scientific library
Authors: Чайка, Ірина Анатоліївна
Chaika, I. A.
Bibliographic description (Ukraine): Чайка, І. А. Професійна підготовка майбутнього педагога в інформаційно-освітньому середовищі наукової бібліотеки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Чайка Ірина Анатоліївна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка ; наук. кер. В. П. Кравець. – Тернопіль, 2012. – 236 с. – Бібліогр.: с. 204-236.
Issue Date: 2012
Keywords: інформаційно-освітнє середовище
наукова бібліотека
самостійна навчально-пізнавальна діяльність
професійна підготовка педагога
організаційно-педагогічні умови
information educational environment
scientific library
educational cognitive activity
professional teacher’s training
organizational pedagogical conditions
Abstract: Дисертаційна робота є теоретично-експериментальним дослідженням проблеми професійної підготовки педагога в інформаційно-освітньому середовищі наукової бібліотеки. У дослідженні з’ясовано сутність, структуру та особливості інформаційно-освітнього середовища педагогічного вищого навчального закладу та наукової бібліотеки як його підрозділу. Конкретизовано критерії і показники визначення рівнів готовності майбутніх педагогів до самостійної навчально-пізнавальної діяльності в інформаційно-освітньому середовищі наукової бібліотеки. Обґрунтовано модель та організаційно-педагогічні умови вдосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя в цьому середовищі: забезпечення ціннісно-орієнтаційної значущості знань, умінь і навичок у процесі самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів з інформаційними ресурсами; організація аналітико-синтетичної діяльності з інформаційними ресурсами під час вивчення спецкурсу «Інформаційна культура студента»; педагогічний супровід професійного саморозвитку студентів засобами віртуального інформаційно-освітнього середовища. Експериментально перевірено методику їх реалізації. Результативність дослідження підтверджено динамікою зростання рівнів готовності до самостійної навчально-пізнавальної діяльності в інформаційно-освітньому середовищі наукової бібліотеки.
The thesis is a theoretical experimental research of the problem of teacher’s training in information educational environment of the scientific library. In the research is cleared up the essence, the structure and the characteristics of information educational environment of pedagogical higher educational establishment and scientific library as its unit. The criteria and indicators of determination the levels of readiness the future teachers for independent educational cognitive activity in information educational environment of scientific library are concretized. The model and organizational pedagogical conditions of improvement the professional training the future teacher in this environment are defined: providing with value-orientational significance of knowledge, abilities and skills in the process of independent educational cognitive activity of students with information resources, organization analytic-synthetic activity with information resources during the learning the special course "Information student’s culture "; pedagogical support the professional self-development of students by means of virtual information educational environment. The methodology of their implementation is experimentally tested. The research efficiency is confirmed with the dynamics of growth the levels of readiness for independent educational cognitive activity in the information educational environment of scientific library.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8370
Appears in Collections:Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chaika I. A..pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.