Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8716
Назва: Педагогіка забави в теорії і практиці початкової та дошкільної освіти України й Польщі
Інші назви: Педагогика забавы в теории и практике начального и дошкольного образования украины и Польши
GAME PEDAGOGY IN THE THEORY AND PRACTICE OF PRIMARY AND PRESCHOOL EDUCATION OF UKRAINE AND POLAND
Автори: Янкович, Олександра Іванівна
Бібліографічний опис: Янкович О. І Педагогіка забави в теорії і практиці початкової та дошкільної освіти України й Польщі / О. І. Янкович // Педагогічний альманах : збірник наукових праць /. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2017. – Випуск 36. – С. 19–23.
Дата публікації: 2017
Видавництво: КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
Ключові слова: гра
забава
ігровий метод
ігрова діяльність
педагогіка забави
методика КЛАНЗА
аніматор
заклади початкової та дошкільної освіти
игра
забава
игровой метод
игровая деятельность
педагогика забавы
методика КЛАНЗА
аниматор
заведения начального и дошкольного образования
game
fun
game method
game activities
game pedagogy
KLANZA methodology
animator
institutions of primary and preschool education
Короткий огляд (реферат): У статті узагальнено досвід використання забави як освітнього методу та педагогіки забави як педагогічної субдисципліни й визначено перспективи її використання в закладах початкової та дошкільної освіти України і Польщі. Розглянуто історію педагогіки забави, її джерела, розвиток на основі методики КЛАНЗА. Відображено теоретичні засади методики КЛАНЗА (клубу аніматорів забави), що пропагувалася з 1990 р. у Польщі. Висвітлено принципи, особливості, функції забави, вимоги до її організації. Показано різницю між грою й забавою. Виявлено методи, обґрунтовано значення педагогіки забави в закладах початкової та дошкільної освіти України й Польщі. Акцентовано увагу на взаємозв’язках ідей педагогіки забави у вітчизняній та зарубіжній педагогічній науці.
В статье обобщен опыт использования забавы как образовательного метода и педагогики забавы как педагогической субдисциплины и определены перспективы ее использования в заведениях начального и дошкольного образования Украины и Польши. Рассмотрена история педагогики забавы, ее источники, развитие на основе методики КЛАНЗА. Отображены теоретические принципы методики КЛАНЗА (клуба аниматоров забавы), которая пропагандировалась с 1990 г. в Польше. Отражены принципы, особенности, функции забавы, требования к ее организации. Показана разница между игрой и забавой. Определены методы, обосновано значение педагогики забавы в заведениях начального и дошкольного образования Украины и Польши. Акцентировано внимание на взаимосвязях идей педагогики забавы в отечественной и зарубежной педагогической науке.
The experience of using the game as an educational method and game pedagogy as a brunch of pedagogy has been summarized in the article. The prospects of game pedagogy use in institutions of primary and preschool education of Ukraine and Poland have been determined. The history of game pedagogy, its sources, development on the basis of KLANZA methodology has been studies. The theoretical bases of KLANZA methodology (known since 1990 in Poland) have been described. The principles, functions of the game, requirements for its organization have been cleared up. The difference between the game and fun has been shown. Voluntary participation, the absence of any rivalry, satisfaction, stimulation of creative activity, gaining a positive experience during work in the group has been defined as the basic principles of the game. Special features of the game, including the use of numerous means of self-expression of the child through game and story dances, movement, music as an element of study and rest, have been shown. Methods of game pedagogy in the institutions of primary and preschool education of Ukraine and Poland have been revealed. The significance of these methods has been shown. Implementation of the integration performances for children, parents and teachers; of the game as the theatrical act which gives an opportunity to develop the child’s creative qualities, a sense of humor, to form skills to prevent conflicts, to reach compromises have been demonstrated as the prospective direction of the use of positive Polish experience in Ukrainian institutions of primary and preschool education. The necessity of improving the training of teachers to use the KLANZA methodology has been grounded. The attention has been focused on the interconnections between the ideas of game pedagogy of national and foreign pedagogical science.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8716
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
yankov o. 4.pdf1,02 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.