Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8746
Title: Управління процесом формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі загальноосвітнього навчального закладу
Authors: Мешко, Галина Михайлівна
Мешко, Олександр Іванович
Bibliographic description (Ukraine): Мешко Г. М. Управління процесом формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі загальноосвітнього навчального закладу / Г. М. Мешко, О. І. Мешко // Педагогічний альманах : збірник наукових праць. – Херсон : КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти", 2017. – Випуск 33. – С. 237–243.
Issue Date: 2017
Publisher: КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
Keywords: соціально-психологічний клімат
педагогічний колектив
загальноосвітній навчальний заклад
модель формування соціально-психологічного клімату
управління процесом формування соціально-психологічного клімату
социально-психологический климат
педагогический коллектив
общеобразовательное учебное заведение
модель формирования социально-психологического климата
управление процессом формирования социально-психологического климата
psychosocial climate
teaching staff
Abstract: Статтю присвячено дослідженню проблеми формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі загальноосвітнього навчального закладу. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури з‘ясовано сутність соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі, чинники, що впливають на його формування. Представлено результати вивчення стану соціально-психологічного клімату в педагогічних колективах загальноосвітніх начальних закладів. На підставі аналізу наукової літератури, результатів проведеного дослідження розроблено й обґрунтовано модель формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі загальноосвітнього навчального закладу
Статья посвящена исследованию проблемы формирования социально-психологического климата в педагогическом коллективе общеобразовательного учебного заведения. На основе анализа психолого-педагогической литературы выяснено сущность социально-психологического климата в педагогическом коллективе, факторы, влияющие на его формирование. Представлены результаты изучения состояния социально-психологического климата в педагогических коллективах общеобразовательных учебных заведений. На основании анализа научной литературы, результатов проведенного исследования разработана и обоснована модель формирования социально-психологического климата в педагогическом коллективе общеобразовательного учебного заведения.
The article deals with study of problem of psychosocial climate among teaching staff at general education institution formation. On the basis of psychological and pedagogical literature the essence of psychosocial climate among teaching staff and factors which influence its formation are found. The results of study of psychosocial climate among teaching staff at general education institutions status are presented. Based on the analysis of academic literature, results of the research conducted the model of psychosocial climate among teaching staff at general education institution formation that includes aim, structural components of psychosocial climate; factors which influence its formation; psychosocial climate optimizing program; ways of its formation; monitoring of suggested psychosocial climate optimizing program; result is developed and justified. The program of psychological and pedagogical training oriented to formation of teamwork skills, psychosocial competence of teaching staff members, meaningful person-to-person interaction skills, improvement of their emotional well-being level to improve psychosocial climate among teaching staff at general education institution is developed and approved. The ways of formation of psychosocial climate among teaching staff at general education institution control management are identified.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8746
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Meshko_H 005.pdf3,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.