Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8747
Название: Сучасні підходи до збереження і зміцнення професійного здоров’я вчителів
Другие названия: Современные подходы к сохранению и укреплению профессионального здоровья учителей
Modern approaches to professional teachers’ health preservation and strengthening
Авторы: Мешко, Галина Михайлівна
Библиографическое описание: Мешко Г. М. Сучасні підходи до збереження і зміцнення професійного здоров’я вчителів / Г. М. Мешко // Педагогічний альманах : збірник наукових праць. – Херсон : КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти", 2017. – Випуск 35. – С. 64–73.
Дата публикации: 2017
Издательство: КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
Ключевые слова: професійне здоров’я вчителів
шляхи збереження і зміцнення професійного здоров’я
психопрофілактичні заходи
комплексна програма збереження і зміцнення здоров’я вчителів
профессиональное здоровье учителей
пути сохранения и укрепления профессионального здоровья
психопрофилактические мероприятия
комплексная программа сохранения и укрепления здоровья учителей
professional teachers’ health
ways of professional health preservation and strengthening
psycho-preventive measures
integrated program for preservation and strengthening of teachers’ health
Краткий осмотр (реферат): У статті конкретизовано сутність понять «збереження здоров’я», «зміцнення здоров’я», «відновлення здоров’я», «підтримання здоров’я», «формування здоров’я». Систематизовано підходи до збереження і зміцнення здоров’я вчителів, заходи з профілактики й усунення професійного стресу і професійного вигорання. Проаналізовано головні напрями профілактичної і реабілітаційної роботи з учителями. Визначено психолого-педагогічні засоби, що сприяють збереженню і зміцненню професійного здоров’я вчителів. Встановлено, що комплексна програма збереження і зміцнення професійного здоров’я педагогів має охоплювати такі напрями: інформування; емоційну підтримку; створення умов для самореалізації педагога, формування самоефективності його особистості; психологічний супровід успішної професіоналізації особистості педагога.
В статье конкретизирована сущность понятий «сохранение здоровья», «укрепление здоровья», «восстановление здоровья», «поддержание здоровья», «формирование здоровья». Систематизированы подходы к сохранению и укреплению здоровья учителей, мероприятия по профилактике и преодолению профессионального стресса и профессионального выгорания. Проанализированы основные направления профилактической и реабилитационной работы с учителями. Определены психолого-педагогические средства, способствующие сохранению и укреплению профессионального здоровья учителей. Установлено, что комплексная программа сохранения и укрепления профессионального здоровья педагогов должна включать такие направления: информирование; эмоциональная поддержка; создание условий для самореализации педагога, формирования самоэффективности его личности; психологическое сопровождение успешной профессионализации личности учителя.
The article specifies the meaning of the concepts of “health preservation”, “strengthening of health”, “recovery of health”, “health maintenance”, and “health formation”. Approaches to teachers’ health preservation and strengthening are analyzed and systematized. Measures of prevention and elimination of professional stress and exhaustion are classified as follows: institutional activities directed at professional teachers’ health maintenance; special psychological (if necessary, psycho- therapeutic or psycho-neurologic) help; self-help (understanding the nature of stress and ways of its elimination, neuro-psychic tension release, self-control and coping skills, capability of self-rehabilitation). Main directions of preventive and rehabilitative work with teachers are analyzed. Psychological and pedagogical means favoring preservation and strengthening of professional teachers’ health are determined. It has been concluded that an integrated program for preservation and strengthening of teachers’ health should encompass the following: informing; emotional support; creating conditions favoring teachers’ self-realization and personality self-effectiveness development; psychological accompaniment and support during pedagogues’ personality professionalization (from the moment of “entering” the profession to “leaving” it). Efforts should be directed at prevention of professional stress development, correction of professional chronic stress, prevention of emotional exhaustion, professional psycho-deformations, destructions and personality discordances. The main condition of professional teachers’ health preservation is determined as orientation to self-development, personal and professional growth.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8747
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Meshko_H 006.pdf5,48 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.