Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8826
Назва: Сучасні лінгводидактичні аспекти реалізації когнітивного підходу в навчанні стилістики української мови студентів
Інші назви: Современные лингводидактические аспекты реализации когнитивного подхода в обучении стилистике украинского языка студентов
MODERN LINGUODIDACTIC ASPECTS OF COGNITIVE APPROACH REALIZATION IN TEACHING STYLISTICS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE TO STUDENTS
Автори: Попович, Анжеліка
Бібліографічний опис: Попович, А. Сучасні лінгводидактичні аспекти реалізації когнітивного підходу в навчанні стилістики української мови студентів / Анжеліка Попович // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 3. – С. 173–178. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2017
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: вища школа
лінгводидактика
лінгвокогнітивний підхід
методика навчання стилістики
підхід до навчання
высшая школа
лингводидактика
лингвокогнитивный поход
етодика обучения стилистике
подход к обучению
higher school
linguodidactics
linguocognitive approach
methodology of teaching stylistics
approach to learning
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Відзначено, що лінгвокогнітивний підхід у навчанні стилістики спрямований на виявлення аспектів мовленнєвої картини світу, інтерпретування текстів з позицій когнітивних процесів, формування пізнавальної та мовленнєвої культури студентів і відповідного способу мовного самовираження. Виокремлено такі рівні лінгвокогнітивного підходу до вивчення стилістики у вищій школі, як знаннєвий, практичний і виховний. Встановлено, що знаннєвий рівень передбачає вивчення студентами засад когнітивної лінгвістики й когнітивної стилістики, системний розгляд когнітивних структур і процесів, розуміння поняття «концепт» і потлумачення мовно-естетичних знаків національної культури, а сприйняття тексту, його декодування й продукування реалізуються на практичному рівні. Виховний рівень спрямований на формування національної мовної та мовленнєвої самосвідомості, поваги до українських мовленнєвих традицій; виховання мовленнєвої культури, бажання взорувати естетичні й етичні норми спілкування. Доведено доречність виконання когнітивно-стилістичного аналізу тексту, який уможливлює виявлення аспектів мовної картини світу й мовно-естетичних знаків національної культури. Показано, що вартісність лінгвокогнітивного підходу полягає в доповненні знань про стилістичні явища та нові їх інтерпретації, зорієнтуванні на людину (особистість) й акцентуванні на зв’язках тексту й людської свідомості.
Отмечено, что лингвокогнитивный подход в обучении стилистике направлен на выявление аспектов речевой картины мира, интерпретации текстов с позиций когнитивных процессов, формирование познавательной и речевой культуры студентов и соответствующего способа языкового самовыражения. Выделены такие уровни лингвокогнитивного подхода к изучению стилистики в высшей школе, как знаниевый, практический и воспитательный. Установлено, что знаниевый уровень предполагает изучение студентами основ когнитивной лингвистики и когнитивной стилистики, системное рассмотрение когнитивных структур и процессов, понимание понятия «концепт» и толкование культурно-эстетических знаков национальной культуры, в восприятие текста, его декодирования и продуцирование реализуются на практическом уровне. Воспитательный уровень направлен на формирование национального языкового и речевого самосознания, уважения к украинским речевым традициям, воспитание речевой культуры, желание подражать эстетическим и этическим нормам общения. Доказано уместность выполнения когнитивно-стилистического анализа текста, который делает возможным выявление аспектов языковой картины мира и культурно-эстетических знаков национальной культуры. Показано, что ценность лингвокогнитивного подхода заключается в дополнении знаний о стилистических явлениях, новых их интерпретациях, ориентации на человека (личность) и акцентировании на связях текста и человеческого сознания.
An approach to teaching stylistics – is a fundamental methodological category that defines the system of studying discipline, the ways of organizing the teaching material and the peculiarities of the interaction of all components of the educational process: principles, methods, ways of teaching. The linguocognitive approach in the study of stylistics aims at identifying aspects of the speech world picture, interpreting texts from the standpoint of cognitive processes, forming the cognitive and linguistic culture of students and the corresponding way of linguistic expression. The following levels of linguocognitive approach to the study of stylistics in higher education are distinguished, such as knowledge, practical and educational levels. The knowledge level involves students studying the foundations of cognitive linguistics and cognitive stylistics, systematic consideration of cognitive structures and processes, understanding the meaning of «concept» and interpreting the language and aesthetic characters of national culture. The perception of the text, its decoding, as well as the production are realized on a practical level. The educational level is aimed at forming the national linguistic and speech consciousness; respect for Ukrainian language traditions; education of speech culture; the desire to follow the aesthetic and ethical norms of communication. According to the contemporary aspects of the development of linguistic and linguistic-stylistic science, not only the clarification of the linguistic structural-level stylistic features of texts, the presence of traces and stylistic figures, but the identification of aspects of the linguistic picture of the world, the linguistic and aesthetic signs of national culture are relevant. Therefore, the cognitive-stylistic analysis of the text will be appropriate for the lessons of stylistics. The linguocognitive approach to the study of the stylistics of the Ukrainian language is extremely valuable, because it complements knowledge of stylistic phenomena, leads to new interpretations of stylistic phenomena, focuses on a person (personality) and emphasizes the connections of text and human consciousness.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8826
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 3

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
23Popovuch.pdf133,2 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.