Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8895
Title: Методологічні засади дослідження ґендерної ідентифікації в онтогенезі
Other Titles: METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF STUDING GENDER IDENTIFICATION IN ONTOGENY
Authors: Кікінежді, Оксана Михайлівна
Bibliographic description (Ukraine): Кікінежді О. Методологічні засади дослідження ґендерної ідентифікації в онтогенезі / Оксана Кікінежді // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Гендерні дослідження" – Острог : Вид-во Національного університету "Острозька академія", 2017. – Вип. 3. – С. 58–70.
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во Національного університету "Острозька академія"
Keywords: сексуальна педагогіка
сексуальна соціалізація
статеве питання
сексуальна просвіта та виховання дітей
педагогічна наука
sexual pedagogy
sexual socialization
sexual question
sexual education of children
pedagogical science
Series/Report no.: Гендерні дослідження;
Abstract: Проблема сексуальної соціалізації дітей, сексуальної просвіти та виховання, статевого питання розглянуто у історико-педагогічному ракурсі. Висвітлюються основні шляхи вирішення проблеми сексуального виховання у теоретичних працях та практичній діяльності педагогів ХХ століття. Аналізуються різні напрямки в розробці проблеми сексуальної соціалізації. Визначено провідні тенденції періодів становлення сексуальної педагогіки. З’ясовано особливості сексуальної соціалізації в українській педагогіці та шкільній практиці в роки незалежності України.
The problem of sexual socialization of children, sexual education and sexual question in the historical and pedagogical perspective are examined. The key ways of solving the problem of sex education in theoretical works and practical activities of pedagogues of XX century are indicated. Different tendencies in the solution of the problem of sexual socialization (social and pedagogical, psychoanalytic, anthropological, medical and hygiene, Christian and orthodox) are emphasized. The periods of development of sexual pedagogy are determined, their major tendencies and the impact of Soviet totalitarianism are grounded. Problems of sexual development and sex education of children and teenagers in the work «Sketches of the child’s sexuality» written by P. Blonskyi, works of Russian (A. Zalkind, Ie. Lozynskyi) and Ukrainian (H. Vashchenko) pedagogues are analysed. The pedagogic views of А. Makarenko and V. Sukhomlynskyi on the problem of sexual socialization of children and youth are represented. The neglect of the problem of sexual education of children in postwar school and hypocrisy of Soviet discourse about sexuality are emphasized. The peculiarities of sexual socialization in the Ukrainian pedagogy and school practice during Ukraine’s independence are found out. Problem areas of modern sexual pedagogy (conceptual apparatus, age-specific parameter, the leading social institution, content parameter, methodical parameter) are described. In the conclusion author mentioned that sexual socialization includes issues of education and upbringing. The challenge of time is the development of sexual pedagogy as a social and pedagogical problem.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8895
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kikinezhdi_Ostroh_2017.pdf633,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.