Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9326
Название: Трансляція моральних цінностей ЗМІ в інформаційному суспільстві
Другие названия: Трансляция моральных ценностей СМИ в информационном обществе
Translation of Moral Values of Mass-media in Informative Society
Авторы: Горчикова, Анастасія
Библиографическое описание: Горчикова, А. Трансляція моральних цінностей ЗМІ в інформаційному суспільстві / Анастасія Горчикова // Медіапростір. - 2017. - Спецвип. № 9. - С. 15–19. - Бібліогр. наприкінці ст.
Дата публикации: 2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: моральні цінності
медіанасильство
інформаційне суспільство
функції журналістики
моральные ценности
медианасилие
информационное общество
функции журналистики
moral values
media violence
informative society
the function of journalism
Краткий осмотр (реферат): У статті йдеться про роль засобів масової інформації у поширенні, засвоєнні та використанні суспільством моральних цінностей та можливості оптимізації цього процесу в майбутньому в ході розвитку інформаційного суспільства. Розглядається професія журналіста не лише як інформатора соціуму, але і як діяльність, що впливає (позитивно чи негативно) на розвиток кожної окремої особистості. Проаналізовано ЗМІ як джерела інформації, з яких реципієнти черпають системи поведінки, норми спілкування та моральні орієнтири, яких згодом починають дотримуватися і адапту- ють до власних потреб. Охарактеризовано тематичну спрямованість викладеного матеріалу в розрізі трансляції моральних цінностей. Проведено огляд морально- ціннісних орієнтирів сучасного суспільства та місця засобів масової інформації у їх формуванні в свідомості реципієнтів із раннього віку.
В статье говорится о роли средств массовой информации в распространении, усвоении и использовании обществом нравственных ценностей и возможности оптимизации этого процесса в будущем в ходе развития информационного общества. Рассматривается профессия журналиста не только как информатора социума, но и как деятельность, которая влияет (положительно или отрицательно) на развитие каждой отдельной личности. Проанализированы СМИ как источника информации, из которого реципиенты черпают образцы поведения, нормы общения и нравственные ориентиры, которых впоследствии начинают придерживаться и адаптируют к собственным потребностям. Охарактеризована тематическая направленность изложенного материала в разрезе трансляции нравственных ценностей. Проведен обзор морально-ценностных ориентиров современного общества и места средств массовой информации в их формировании в сознании реципиентов с раннего возраста.
Speech goes in the article about the role of mass-media in distribution, mastering and use of moralvalues and possibility of optimization of this process society in the future during development of in-formative society. The profession of journalist is examined not only as an informative of society butalso as that influences on perception of the world of separate everybody and can negatively influenceon further development of personality. The mass-media as information generators, from that recipi-ents ladle the long courses of conduct, norm of commonunication and moral reference-points that itis afterwards begun to adapt under own necessities, are analyses. Possibilities and real state are de-scribed in the cut of translation of moral values, taking into account the thematic orientation of theexpounded material. The review of the existent morally-valued reference-points of modern societyand place of mass medias is conducted in their forming in consciousness of recipients from early agе. Attention is concentrated on moral values and necessity of their development and self-affirmation of ponderability of human life, confession and providing of rights and freedoms of person. Moral reference-points as potential factor of attitude are considered toward reality only when they will be realized in the process of the real behavior, acts of people. Exactly in practical activity, there is a man in concrete acts, will realize moral values. The set forth is recreated in society the different valued systems that require from a person to be determined, orientated on certain from them, and puts her in position of permanent choice, giving of advantages to those or other blessing that answer her taste, interests, id est a similar orientation is attitude of man toward customs, traditions, norms, principles, ideals and others like that. For this reason the valued attitude of man toward the world, to other peo- ple and to itself, that is formed by mass-medias examined as basis of forming of moral orientations of personality.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9326
Располагается в коллекциях:Медіапростір. 2017. Вип. 9

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
3HORCHIKOVA.pdf99,43 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.