Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9372
Название: Діяльність Дмитра Гнатюка у Національній музичній академії імені П. І. Чайковського: педагогічний досвід як результат і узагальнення виконавської та режисерської діяльності
Другие названия: Деятельность Дмитрия Гнатюка в Национальной музыкальной академии Украины имени П. И. Чайковского: педагогический опыт как следствие и обобщение исполнительской и режиссерской деятельности
ACTIVITIES OF DMYTRO GNATYUK IN THE TCHAIKOVSKY NATIONAL MUSIC ACADEMY OF UKRAINE: PEDAGOGICAL EXPERIENCE AS A CONSEQUENCE AND GENERALIZATION OF PERFORMING AND DIRECTING ACTIVITY
Авторы: Бондарчук, Віктор
Библиографическое описание: Бондарчук, В. Діяльність Дмитра Гнатюка у Національній музичній академії імені П. І. Чайковського: педагогічний досвід як результат і узагальнення виконавської та режисерської діяльності / Віктор Бондарчук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. – 2017. – № 2 (Вип. 37). – С. 57–65. – Бібліогр. наприкінці ст.
Дата публикации: 2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: творча особистість
виконавська інтерпретація
оперне мистецтво
стильові координати
майстер сцени
творческая личность
исполнительская интерпретация
оперное искусство
стилевые координаты
мастер сцены
creative person
performing interpretation
opera art
style coordinates
master of stage
Серия/номер: Мистецтвознавство;
Краткий осмотр (реферат): У статті досліджено діяльність Дмитра Гнатюка у Національній музичній академії імені П. І. Чайковського кінця ХХ – першої половини ХХІ століття. Розглянуто педагогічну роботу митця в координатах його режисерської практики, узагальнено педагогічні звершення майстра у контексті педагогічного та порівняльного методів викладання музичної режисури. Охарактеризовано оперні постановки на сцені Оперної студії НМАУ імені П. І. Чайковського. Простежено динаміку становлення музичної режисури у контексті розвитку музичної освіти в Україні.
В статье исследована деятельность Дмитрия Гнатюка в Национальной музыкальной академии имени П. И. Чайковского конца ХХ – первой половины XXI века. Рассмотрена педагогическая работа мастера в координатах его режиссерской практики, обобщены педагогические свершения мастера в контексте педагогического и сравнительного методов преподавания музыкальной режиссуры. Охарактеризованы оперные постановки на сцене Оперной студии НМАУ имени П. И. Чайковского. Прослежена динамика становления музыкальной режиссуры в контексте развития музыкального образования в Украине.
The purpose of the study is to highlight one of the stages of the creative biography of Dmytro Gnatyuk and his pedagogical activity. The task of researching the pedagogical activity of D. Gnatyuk in the coordinates of his directorial practice; generalize pedagogical accomplishments of the master in the context of pedagogical and comparative teaching methods of musical directing; to follow the dynamics of the formation of musical directing in the context of the development of musical education in Ukraine. The subject of the research reveals the essential foundations of D. Gnatyuk as a teacher, teacher, director-practice. Focusing on the pedagogical aspect of the creative biography of the artist, we have the opportunity to follow the dynamics of the formation, development, popularization and consolidation of the Ukrainian directorial thought of the new artistic achievements of D. Gnatyuk, his searches, approbation and executive generalizations. Creative way of D. Gnatyuk is formed by the logical development of a creative person whose metric is coordinated with the dynamic movement from the soloist-beginner opera scene to the leading scene master and subsequently the main director of the National Opera of Ukraine and Professor of the Department of Opera and Music Directorate of the Tchaikovsky National Music Academy оf Ukraine. Among the priorities of pedagogical work on the preparation of opera performers, D. Gnatyuk saw, first of all, the departure from the previous traditional tendencies that were formed on the surface practical actor mastering of operatic material. The teacher initiated an in-depth practical assimilation of acting roles during his individual work on the role with the student, with further consolidation in the muse-encyclopedic and orchestral rehearsals. The head of the department dynamically expands the spatial coordinates of the solo artist’s preparation. Dmytro Gnatyuk aims to reduce the spatial-performing distance between solo practice and acting art. The teacher clearly positions his own strategy of training students, whose main goal is the gradual adaptation of the soloist to the performance complexes, the gradual formation of his communicative skills, professional representations. D. Gnatyuk was at the root of the professional consolidation of the specialty of the musical director. A comprehensive approach to the knowledge of the essence of disciplines from musical direction has given the opportunity for students of the Bachelor’s and Master’s degrees, which is the only model in the system of artistic education in Ukraine, to be obtained.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9372
ISSN: 2411-3271
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2017. № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
8Bondarchuk.pdf119,75 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.