Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9709
Название: Педагогічні умови застосування ситуаційних задач під час професійного навчання майбутніх працівників патрульної поліції
Другие названия: Педагогические условия применения ситуационных задач во время профессионального обучения будущих работников патрульной полиции
РEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE APPLICATION OF THE PROBLEM SITUATIONS IN PROFESSIONAL EDUCATION OF FUTURE EMPLOYEES OF THE PATROL POLICE
Авторы: Бондаренко, Валентин
Пронтенко, Костянтин
Библиографическое описание: Бондаренко, В. Педагогічні умови застосування ситуаційних задач під час професійного навчання майбутніх працівників патрульної поліції / Валентин Бондаренко, Костянтин Пронтенко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. - 2018. - № 1. - С. 96–102. - Бібліогр. в кінці ст.
Дата публикации: 2018
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: Національна поліція України
патрульна поліція
педагогічні умови
ситуаційні задачі
Национальная полиция Украины
патрульная полиция
педагогические условия
ситуационные задачи
National Police of Ukraine
patrol police
pedagogical conditions
situational tasks
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Проаналізовано керівні документи, що регламентують особливості професійного навчання поліцейських та підходи науковців до проблем професійної підготовки правоохоронців. Встановлено ключові напрями реформування системи професійної освіти Міністерства внутрішніх справ (МВС) України. Проаналізовано освітній процес слухачів курсів первинної професійної підготовки поліцейських, яких вперше прийнято на службу в поліцію на посади інспекторів патрульної поліції. Висвітлено специфіку професійної програми первинної професійної підготовки поліцейських. Виявлено, що практична спрямованість освітнього процесу забезпечується насамперед застосуванням ситуаційних задач при відпрацюванні здобутих практичних навичок патрульного поліцейського під час проходження сценаріїв. Вказано, що часткове вирішення проблем професійної спрямованості підготовки працівників патрульної поліції можливе завдяки удосконаленню змісту ситуаційних задач та приведення їх у відповідність до вимог сьогодення. Подано особливості виконання ситуаційних задач і теоретично обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють ефективнішій підготовці майбутніх працівників патрульної поліції. Вказано, що головними педагогічними умовами є: підвищення мотивації слухачів до навчання та самоосвіти; належний рівень матеріально-технічного забезпечення; застосування ситуаційних задач після опанування слухачами основами базових навчальних предметів; достатній рівень професійної компетентності викладачів та інструкторів, і що вони повинні реалізуватися комплексно. Недотримання хоча б однієї з них значно знизить ефективність формування у слухачів навичок правильних дій у вирішенні службових ситуацій.
Проанализированы руководящие документы, регламентирующие особенности профессионального обучения полицейских и подходы ученых к проблемам профессиональной подготовки правоохранителей. Установлено ключевые направления реформирования системы профессионального образования Министерства внутренних дел Украины. Проанализирован образовательный процесс слушателей курсов первичной профессиональной подготовки полицейских, которых впервые принято на службу в полицию на должности инспекторов патрульной полиции. Освещена специфика профессиональной программы первичной профессиональной подготовки полицейских. Выявлено, что практическая направленность образовательного процесса обеспечивается, прежде всего, применением ситуационных задач при отработке полученных практических навыков патрульного полицейского во время прохождения сценариев. Указано, что частичное решение проблем профессиональной направленности подготовки работников патрульной полиции возможно благодаря совершенствованию содержания ситуационных задач и приведение их в соответствие с требованиями современности. Представлены особенности выполнения ситуационных задач и теоретически обоснованы педагогические условия, способствующие эффективной подготовке будущих работников патрульной полиции. Определено, что главными педагогическими условиями являются: повышение мотивации слушателей к обучению и самообразованию; надлежащий уровень материально-технического обеспечения; применение ситуационных задач после овладения слушателями основами базовых учебных предметов; достаточный уровень профессиональной компетентности преподавателей и инструкторов, и что они должны реализоваться комплексно. Несоблюдение хотя бы одного из них значительно снизит эффективность формирования у слушателей навыков правильных действий в решении служебных ситуаций.
The urgency of the article is determined by the existing problems in the professional preparedness of police officers. The training of a patrol police officer as a carrier of a new ideology of service function requires the improvement of the system of training police officers and the revision of the pedagogical conditions of educational activity. Based on the analysis of the governing documents regulating professional training of the police, the key directions of reforming the system of vocational education of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine were identified. The necessity of ensuring a close relationship between science and practice and the training of skilled personnel with advanced theoretical knowledge and practical skills is determined. The analysis of the educational process of the students of the primary vocational training of police officers who were first taken to police service for the positions of the patrol police inspectors showed that the practical orientation is ensured, first of all, by the application of situational tasks when working out the practical skills of the patrol policeman during the origin of role-playing games (scenarios). The purpose of the article is to theoretically substantiate the pedagogical conditions of application of situational tasks during professional training of patrol police officers. The authors studied the specifics of the professional program of initial training of patrol police inspectors. The program regulates a list of educational subjects and related topics that are mandatory for study, their content, scope, purpose of training, forms of final control. According to the current guidelines, the term of study is 80 academic days (4 months), the total time of training time is 732 hours. A typical curriculum includes a number of items that are normative (472 hours) and varied (260 hours) parts. A prominent place during training of police officers is given to the development of scenarios. The article describes the peculiarities of the implementation of situational tasks, the pedagogical conditions for the application of situational tasks during the professional training of prospective patrol police officers have been determined and theoretically substantiated. The main pedagogical conditions are: increasing motivation of students to study and self-education; proper level of logistics; application of situational tasks after mastering the basics of basic subjects; sufficient level of professional competence of instructors and instructors. Defined and theoretically grounded pedagogical conditions must be realized comprehensively. Failure to at least one of them significantly reduces the effectiveness of forming the skills of the correct actions in the decision of official situations.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9709
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
14Bondarenko.pdf283,84 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.