Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15027
Название: Хорові прелюди-пісні Пилипа Козицького як музично-історичний та художній матеріал
Другие названия: Хоровые прелюды-песни Филиппа Козицкого как музыкально-исторический и художественный материал
THE CHOIRS PRELUDES-SONGS BY PYLYP KOZYTSKYI AS MUSICAL-HISTORICAL AND ARTISTIC MATERIAL
Авторы: Марач, Олександр
Мойсіюк, Василь
Библиографическое описание: Марач О., Мойсіюк В. Хорові прелюди-пісні Пилипа Козицького як музично-історичний та художній матеріал // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 2(41). С. 65–72.
Дата публикации: 2019
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: українська хорова музика
українська хорова культура
“розстріляне відродження”
прелюди-пісні
образно-семантична сфера
Пилип Козицький
украинская хоровая музыка
украинская хоровая культура
“расстрелянное возрождение”
прелюды-песни
образно-семантическая сфера
Филипп Козицкий
Ukrainian choral music
Ukrainian choral culture
“shot rebirth”
preludes-songs
figuratively-semantic sphere
Pylyp Kozytskyi
Серия/номер: Мистецтвознавство;
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано риси хорового письма П. Козицького в циклі “Вісім прелюдів- пісень”. Написані у традиціях М. Леонтовича, твори П. Козицького показують нові ґрані трактування акапельного звучання як індивідуально трактованого “хорового інструменталізму”. Проаналізовані твори демонструють дві з головних образно-семантичних сфер хорового жанру в українській музиці фольклористичного напрямку. Перша сфера – це трагедійність у баладі “Ой у полі, полі світлиця стояла…”, де досягають високого рівня поетичний символізм та поліфонічність музичного розвитку, як у “Прялі” М. Леонтовича та ін. Друга сфера – дитяча колядка, що у музичному плані має коріння в прадавніх фольклорних зразках і перегукується з “Дудариком” і “Щедриком” М. Леонтовича.
В статье проанализированы особенности хорового письма Ф. Козицкого в цикле “Восемь прелюдий-песен”. Написанные в традициях Н. Леонтовича, произведения Ф. Козицкого показывают новые взгляды трактовки звучания как индивидуально рассматриваемого “хорового инструментализма”. Проанализированы произведения демонстрируют две из главных образно-семантических сфер хорового жанра в украинской музыке фольклористического направления. Первая сфера – это трагедийность в балладе “Ой, в поле, поле горница стояла...”, где достигают высокого уровня поэтический символизм и полифоничность музыкального развития, как в “Пряле” Н. Леонтовича и др. Вторая сфера – детская колядка, которая в музыкальном плане имеет корни в древнейших фольклорных образцах и перекликается с “Дудариком” и “Щедриком” Н. Леонтовича.
The article analyses the features of P. Kozytskyi’s choral letter in the cycle “Eight Preludes- Songs”. Written in the traditions of M. Leontovych, the works of P. Kozytskyi show new views on the interpretation of a capella sound as an individually interpreted “choral instrumentalism”. The works demonstrate analysed two of the main semantic spheres of the choral genre in Ukrainian folklore music. The first sphere is the tragedy in the ballad “Oh, in the field, the room was standing...”, where poetic symbolism and polyphonic musical development are attained, as in the best works of M. Leontovych, such as “Pryalya” and others. The second sphere is a baby carol, which goes back to the ancient folklore patterns in music, and resonates with M. Leontovych’s “Dudaryk” and “Shchedryk”. The Eight Prelude Songs cycle by P. Kozytskyi is a collection of pearls of Ukrainian choral music. The purpose of the article is to outline the characteristic features of the works of the choral cycle “Eight Preludes-Songs” by P. Kozytskyi in musical-historical and artistic aspects on the example of selected works. Written as a tribute to the memory of M. Leontovych, this artistic material is set out in the mentioned traditions of musical folklore and “choral instrumentalism” of the Master, and bears the mark of the best modernist quest of the time. P. Kozytskyi’s style in the early 1920’s has quite different incarnations and actively evolves, which M. Yurchenko traces on the example of spiritual works: in the early compositions (1910’s) the influence of the “Petersburg style” is felt, as early as in the 20th. in those years avant-garde features, connected with intense imagery, bold conflicting comparisons, a peculiar mode sphere with natural reversals, harmony with harmless consonants, rare-life doubles, tolerant dissonances, impositions, livings, interferences, are clearly manifested. The musical compositions of the cycle are polyphonic miniatures on folk-song basis, created in continuation of M. Leontovych’s method. The latter, according to P. Kozytskyi, is based on “choral instrumentation” – the interpretation of choral parts as instrumental, which provides the “song soul” with a special colour and richness of the choral palette, in which the choir is a “magic lantern" designed to set the meaning of the song, that is, to be the newest means of creating artistic and emotional expression. Written in the traditions of the contemporary M. Leontovych, a few years after the death of the artist, P. Kozytskyi’s works show new views on the interpretation of acapella sound, above all as individually interpreted “choral instrumentalism”. As a result of the conducted research, we come to the conclusion about the innovative features of P. Kozytskyi’s choral letter in the series “Eight Preludes-Songs”. Written in the traditions of the contemporary M. Leontovych, a few years after the artist’s death, P. Kozytskyi’s works show new facets of the acapella sound, above all as individually interpreted “choral instrumentalism”.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15027
ISSN: 2411-3271
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2019. № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Marach_Moisiiuk.pdf183,65 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.