Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16439
Назва: Особливості становлення старшокласника як суб'єта власного життя
Інші назви: Features of becoming a high school student as a subject of own lives
Автори: Олексюк, Вікторія Романівна
Бібліографічний опис: Олексюк В. Р. Особливості становлення старшокласника як суб'єта власного життя // Теорія і практика сучасної психології. Запоріжжя : Гельветика, 2020. № 2. С. 135-139
Дата публікації: 2020
Видавництво: Гельветика
Ключові слова: старший шкільний вік
особистісне самовизначення
суб’єкт власного життєвого шляху
світогляд
сенсожиттєві орієнтації
senior school age
personal self-determination
subject of one’s own life path
sensory life orientations
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлено важливі питання становлення старшокласника як суб’єкта власного життя. Зазначено, що ранній юнацький вік є періодом активного усвідомлення буття, визначення світоглядної та моральної позиції, постановки фундаментальних питань пошуку свого призначення, обдумування життєвих перспектив. Констатовано, що дослідження зарубіжних та вітчизняних психологів підтверджують те, що на цьому віковому етапі розвиток самосвідомості зумовлює цілеспрямовану активність зростаючої особистості та конструктивне протікання процесу життєвого самовизначення. На цьому віковому етапі потреби, установки, прагнення, система цінностей хлопців та дівчат набувають форми сенсожиттєвих орієнтацій, котрі виступають стрижнем ціннісно-смислової сфери, конституюють становлення особистості як суб’єкта власного життя. Проаналізовано результати емпіричного дослідження сенсожиттєвих орієнтацій старшокласників, які забезпечують осмисленість часово-смислових аспектів власного життя та усвідомлення себе його автором. Процес становлення старшокласника як суб’єкта власного життя можна охарактеризувати таким чином: часова спрямованість на минуле, теперішнє та майбутнє зумовлює оптимальний процес становлення суб’єктності як усвідомлення себе автором власного життєвого шляху. Часова спрямованість на минуле та майбутнє, негативна оцінка подій теперішнього формує достатній рівень суб’єктності, прийняття відповідальності за власне життя. Часова спрямованість на теперішнє та майбутнє зумовлює середній рівень сформованості уявлень про можливість контролювати події власного життя, недостатній прояв суб’єктності у розбудові свого життя. Часова спрямованість на минуле зумовлює низький рівень розвитку суб’єктності як невпевненість у можливості самостійно програмувати та реалізувати важливі життєві досягнення, неспроможність брати відповідальність за своє життя. Виявлені факти потребують додаткових наукових пошуків та експериментальних підтверджень.
The article highlights the important issues of high school student becoming a subject of one’s life. It is noted that early adolescence is a period of active awareness of being, definition of worldview and moral position, raising fundamental questions of finding one’s destination, and reflecting on life prospects. It is stated that studies of foreign and domestic psychologists confirm that at this age stage the development of selfconsciousness determines the purposeful activity of the growing personality and the constructive course of the process of life self-determination. At this age stage, needs, attitudes, aspirations, values of boys and girls acquire the forms of sensory orientations, which are the core of the value-semantic sphere, constituting the formation of personality as the subject of one’s own life. We analyzed the results of empirical research of sensory-life orientations of high school students that provide meaningful temporal and meaningful aspects of one’s life and self-awareness of being its author. The process of becoming a high school student as a subject of one’s own life can be described as: temporal orientation to the past, present and future determines the optimal process of becoming a subjectivity as an awareness of the author of one’s own life path. Temporal focus on the past and future, negative assessment of the events of the present forms a sufficient level of subjectivity, acceptance of responsibility for one’s life. The temporal focus on the present and the future determines the average formation level of awareness of the ability to control the events of one’s life, insufficient display of personality in the development of one’s life. The temporal focus on the past causes a low level of development of subjectivity as uncertainty about the ability to program and realize important life achievements independently, failure to take responsibility for one’s life. The identified facts require additional scientific research and experimental validation.
Опис: DOI https://doi.org/10.32840/2663-6026.2020.2.24
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16439
ISSN: 2336-6026
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Oleksyuk_Features_becoming.pdf1,1 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.