Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/17205
Title: Теоретико-методологічна парадигма радості в сучасній прозі продітей: поетологічна перспектива
Other Titles: Theoretical and methodolical paradigm of joy in the contemporary fiction for children: a poetological perspective
Authors: Кохан, Р. А.
Kohan, Roksoliana
Bibliographic description (Ukraine): Кохан Р. А. Теоретико-методологічна парадигма радості в сучасній прозі продітей: поетологічна перспектива // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 51. С. 65–77.
Issue Date: 2019
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: дитинство
герменевтика
феноменологія
рецептивна естетика
нтерпретація
childhood
hermeneutics
phenomenology
receptive aesthetics
interpretation
Series/Report no.: Літературознавство;
Abstract: Сучасна гуманітаристика засвідчує широку перспективу літературознавчого дослідження. Твори сучасних зарубіжних письменників про дітей та дитинство становлять важливий об’єкт наукового зацікавлення і поетикального аналізу. Наукова новизна запропонованої проблеми потребує виокремлення теоретично-смислового центру, що здатен нашаровувати та розгортати літературознавчу інтерпретацію художньо актуалізованого світу дитинства. Стаття центрує дослідницьку увагу довкола теоретичної проблеми – «парадигма радості». Диференціація основних підходів для поетикального дослідження забезпечує аргументований теоретичний дискурс і поглиблений аналіз процесу художнього моделювання фікційного світу та його рецептивного розкодування.
Modern humanities testify to the broad perspective of literary studies. The works of contemporary foreign writers about children and childhood are an important object of scientific interest and poetics analysis. The scientific novelty of the proposed problem requires to distinguish a theoretical and semantic center that is capable of layering and unfolding a literary criticism interpretation of the artistically foregrounded world of childhood. The article focuses the research attention on a theoretical problem – the «paradigm of joy». Reaching the philosophical depths, this problem is intimately intertwined with cultural studies, the social sciences, and is originally implicated in literature. The combination of methodological principles of hermeneutics, phenomenology, receptive aesthetics, theory of childhood subculture, as well as worldview constants of the 21st century makes it possible to study the contours of the deployment of the contemporary prose artwork about a child for an adult reader. The differentiation of basic approaches for poetics research provides a reasoned theoretical discourse and an in-depth analysis of the process of artistic modeling of the fictional world and its receptive decoding.
Description: DOI: 10.25128/2617-3427 19.51.05
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/17205
ISSN: 2617-3247
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. Вип. 51

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kohan.pdf983,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.