Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28011
Title: Ґенеза поняття «інтерактивна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень
Other Titles: THE GENESIS OF THE CONCEPT "INTERACTIVE COMPETENCE" IN THE CONTEXT OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH
Authors: Брижак, Надія Юріївна
Горват, Маріанна Василівна
Олійник, Галина Михайлівна
Bibliographic description (Ukraine): Брижак Н. Ю., Горват М. В., Олійник Г. М. Ґенеза поняття «інтерактивна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень // «Вісник науки та освіти» (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»). Київ, 2022. Вип. № 6(6). С. 76-86. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-6(6)-76-86
Issue Date: 2022
Keywords: компетентність
компетентний
компетенції
інтерактивна компетентність
заклад вищої освіти
competence
competent
competences
interactive competence
institution of higher education
Abstract: Проблема формування професійних компетентностей майбутнього вчителя нової української школи, здатного моделювати освітній процес, самостійно генерувати і реалізовувати нові освітні ідеї та технології навчання і виховання, є актуальною сьогодні. Адже сьогодення вимагає від педагога гнучкість і нестандартність мислення, розвиненого інтелекту, комунікативних навичок, вміння адаптуватися до швидких змін життя, здатність використовувати сучасні інтерактивні технології в освітньому процесі. Мета – розкрити сутність і зміст поняття «інтерактивна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. У ході дослідження використано методи аналізу, синтезу та теоретичного узагальнення. На основі узагальнення результатів наукових досліджень вчених було виявлено, що існує єдиного підходу до тлумачення поняття «інтерактивна компетентність». Однак автори зазначають, що компетентність – це здатність застосовувати набуті знання, уміння, навички, для виконання певного виду професійної діяльності. А інтерактивна компетентність характеризується як опанування системою знань у межах професійної діяльності, усвідомленням необхідності побудови освітнього процесу на основі взаємодії його основних суб'єктів, наявністю позитивного досвіду такої взаємодії й навчання завдяки методам і прийомам взаємодії в навчальному і виховному процесах. У дослідженні автори статті спираються на Професійний стандарт вчителя закладу загальної середньої освіти та на Концепції НУШ, в яких містить перелік та опис загальних і професійних компетентностей вчителя. Автори зазначають, що науковці розглядають інтерактивну компетентність як різновид соціальної, що пов'язаний із системою знань, необхідних для організації успішних професійних взаємодій. У статті розкрито зміст понять «компетентність», «компетенція», «інтерактивна компетентність» «встановлено взаємозв’язок між цими поняттями. На основі аналізу існуючих наукових підходів запропонована акторська дефініція поняття «інтерактивна компетентність» як інтегральна якість особистості, що виявляється у здатності до інтеракції, міжособистісної комунікації, рівноправного спілкування, забезпечення співпраці, спроможності активізувати інтерактивну взаємодію учасників освітнього процесу.
The problem of forming the professional competencies of the future teacher of the new Ukrainian school, who is able to model the educational process, independently generate and implement new educational ideas and technologies of learning and education, is relevant today. After all, today requires from the teacher flexibility and non-standard thinking, developed intelligence, communication skills, the ability to adapt to rapid changes in life, the ability to use modern interactive technologies in the educational process. The goal is to reveal the essence and content of the concept of "interactive competence" in the context of psychological and pedagogical research. In the course of the research, the methods of analysis, synthesis and theoretical generalization were used. Based on the generalization of the results of scientific research by scientists, it was found that there is a single approach to the interpretation of the concept of "interactive competence". However, the authors note that competence is the ability to apply acquired knowledge, skills, and abilities to perform a certain type of professional activity. And interactive competence is characterized as mastery of the knowledge system within professional activity, awareness of the need to build an educational process based on the interaction of its main subjects, the presence of positive experience of such interaction and learning thanks to the methods and techniques of interaction in educational and educational processes. In the research, the authors of the article rely on the Professional Standard of a teacher of a general secondary education institution and on the Concept of the National Academy of Sciences, which contains a list and description of the general and professional competencies of a teacher. The authors note that scientists consider interactive competence as a type of social competence, which is related to the system of knowledge necessary for the organization of successful professional interactions. The article reveals the meaning of the concepts "competence", "competence", "interactive competence", "the relationship between these concepts is established. On the basis of the analysis of existing scientific approaches, an actor's definition of the concept of "interactive competence" is proposed as an integral quality of the individual, which manifests itself in the ability to interact, interpersonal communication, equal communication, ensuring cooperation, and the ability to activate the interactive interaction of participants in the educational process.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28011
ISSN: 2786-6165
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bryzhak_Oliinyk.pdf819,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.