Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33298
Назва: Потенціал застосування цифрових технологій в освітньому середовищі ЗВО при підготовці майбутнього педагога
Інші назви: THE POTENTIAL OF THE APPLICATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION IN THE TRAINING OF THE FUTURE TEACHER
Автори: Цегельник, Тетяна Миколаївна
Захарова, Ганна
Силенко, Юлія
Бібліографічний опис: Цегельник Т., Захарова Г., Силенко Ю. Потенціал застосування цифрових технологій в освітньому середовищі ЗВО при підготовці майбутнього педагога // Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич. 2023. № 5 (225). С. 30-34. DOI : https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304926
Дата публікації: 2024
Ключові слова: інформаційно-цифрова компетентність
медіаграмотність
цифрова грамотність
метанавички
зміст професійно-педагогічної підготовки майбутніх педагогів
відкрите освітнє середовище ЗВО
віртуальний та фізичний контент
інноваційне мислення
адаптація майбутніх педагогів до умов цифровізації
information and digital competence
media literacy
digital literacy
meta-skills
content of professional and pedagogical training of future teachers
open educational environment of a higher education institution
virtual and physical content
innovative thinking
adaptation of future teachers to digitalization conditions
Короткий огляд (реферат): У статті авторами обумовлено сучасність та важливість адаптації сучасних фахівців до умов цифровізації ринку освітніх послуг, що зумовлено пандемією, а згодом і воєнним станом в Україні. Наголошено, що сучасні педагоги повинні адаптуватись до вимог сучасного освітнього простору, де оволодіння цифровими технологіями є стратегічними завданнями системи освіти та визначать інформаційно-цифрову компетентність. Зазначено, що в особистій практиці авторами застосовується цілий спектр цифрових технологій задля створення віртуального і фізичного контенту (Moodle, Google Class, Google Drive, LearningApps.org, Wordwall.net, Kahoot, MindMeister, Coggle, Miro, Padlet, MentiMeters, Worditout.com, Canva). Зазначені цифрові технології, як зазначається авторами, застосовуються на різних етапах діяльності, а також розвивають метанавички, що уможливлює проєктування змісту майбутньої освітньої діяльності.
The article considers the potential of using a range of digital technologies in the educational environment of a higher education institution in the preparation of a future teacher. The authors determined the modernity and importance of the adaptation of modern specialists to the conditions of digitization of the educational services market, which was caused by the pandemic, and later by the state of war in Ukraine. It is emphasized that modern teachers must adapt to the requirements of the modern educational space, where the mastery of digital technologies is a strategic task of the education system in the conditions of digital transformation (which is determined by a number of regulatory and legal documents). The authors summarized that the content of the professional and pedagogical training of future teachers should form not only fundamental but also special (professional) knowledge, which will allow mastering the methodology of using digital technologies, tools, devices with the possibility of adaptation to market transformations based on their own qualifications and professional competence in conditions of formal, informal and informal education. One of the promising competencies is information-digital. This competence includes understanding the nature of information, the ability to effectively find, evaluate, process, create and communicate it using information and communication technologies, and have innovative thinking. It is noted that the authors use a range of digital technologies in their personal practice to create virtual and physical content (Moodle, Google Class, Google Drive, LearningApps.org, Wordwall.net, Kahoot, MindMeister, Coggle, Miro, Padlet, MentiMeters, Worditout.com, Canva). The mentioned digital technologies, as noted by the authors, are used at various stages of activity – from lectures, seminars, practical, laboratory classes to the organization of independent and research work of students and are able to ensure the development of professional competence in future teachers, as well as develop meta-skills, which makes it possible to design the content of educational activities and the use of various technologies within the framework of an open educational environment in professional and pedagogical activities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://mir.dspu.edu.ua/article/view/304926
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33298
ISSN: 2308-4634
2617-0825
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Tsehelnyk_et_al_Molod_runok.pdf1,05 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.