Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37570
Название: Вплив сенсорно збагаченого предметно-ігрового середовища на формування особистості дошкільника
Другие названия: THE INFLUENCE OF A SENSORY-RICH SUBJECT-PLAY ENVIRONMENT ON THE FORMATION OF A PRESCHOOLER'S PERSONALITY
Авторы: Пуйо, Ольга Ігорівна
Шпак, Марія Мирославівна
Чайковська, Ганна Богданівна
Библиографическое описание: Пуйо О. І., Шпак М. М., Чайковська Г. Б. Вплив сенсорно збагаченого предметно-ігрового середовища на формування особистості дошкільника // Педагогічний альманах : збірник наукових праць. Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2025. Вип. 58. С. 35-42. DOI : https://doi.org/10.37915/pa.vi58.628
Дата публикации: 2025
Издательство: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Ключевые слова: сенсорно збагачене середовище
предметно-ігрове середовище
педагогіка Марії Монтессорі
Реджіо-підхід
компетентнісний підхід
ЕCERS-3
ігрова діяльність
особистісний розвиток
sensory-rich environment
subject-play environment
Maria Montessori pedagogy
Reggio approach
competency-based approach
ECERS-3
play activity
personal development
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано сучасні підходи до організації сенсорно збагаченого предметно-ігрового середовища в контексті розвитку дошкільної освіти в Україні та у світі. Розкрито вплив сенсорно збагаченого предметно-ігрового середовища як чинника гармонійного розвитку і становлення особистості дошкільника в умовах глобалізації. Особливу увагу приділено впливу педагогічних підходів Марії Монтессорі та «Реджіо Емілія» на формування ключових компетентностей дитини дошкільного віку: естетичних, комунікативних, предметно-практичних, сенсорно-пізнавальних і художньо-творчих. Доведено вплив сенсорного наповнення предметно-ігрового середовища на розвиток моторики, мовлення, емоційної сфери та критичного мислення дошкільників; активізацію пізнавальних процесів у зростанні мотивації до пізнання нового в навколишньому середовищі за умови гармонійної організації сенсорно збагаченого предметно-ігрового середовища для дітей дошкільного віку. У дослідженні висвітлено основні принципи побудови якісного предметно-ігрового простору для дітей дошкільного віку згідно з міжнародною методикою ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale – Third Edition), що дозволяє здійснювати комплексне оцінювання умов освітнього середовища загалом і предметно-ігрового середовища зокрема. Окреслено особливості інтеграції сенсорних матеріалів, зон активності та візуально-естетичного оформлення простору в сучасних закладах дошкільної освіти. Представлено педагогічні умови, що сприяють ефективному використанню сенсорно збагаченого середовища для реалізації завдань особистісного розвитку дитини дошкільного віку. Зроблено висновок про потребу системного підходу до створення предметно-ігрового середовища, яке відповідає віковим потребам дітей, сприяє їхній самостійності, креативності, позитивній соціалізації та емоційному благополуччю.
The article analyzes modern approaches to organizing a sensory-rich subject-play environment in the context of the development of preschool education in Ukraine and worldwide. The influence of a sensory-rich subject-play environment as a factor in the harmonious development and formation of a preschooler's personality in the context of globalization is revealed. Particular attention is paid to the influence of pedagogical approaches by Maria Montessori and Reggio Emilia on the formation of key competencies in preschool children: aesthetic, communicative, subject-practical, sensory-cognitive, and artistic-creative. The influence of the sensory content of the subject-play environment on the development of motor skills, speech, emotional sphere, and critical thinking of preschoolers is proven; the activation of cognitive processes and an increase in motivation for learning new things in the surrounding environment, provided there is a harmonious organization of a sensory-rich subject-play environment for preschool children. The study highlights the main principles of building a quality subject-play space for preschool children according to the international methodology ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale – Third Edition), which allows for a comprehensive assessment of the conditions of the educational environment in general and the subject-play environment in particular. The features of integrating sensory materials, activity zones, and visually aesthetic space design in modern preschool educational institutions are outlined. Pedagogical conditions that contribute to the effective use of a sensory-rich environment for the realization of tasks of personal development of a preschool child are presented. A conclusion is made about the necessity of a systematic approach to creating a subject-play environment that meets the age-related needs of children, promotes their independence, creativity, positive socialization, and emotional well-being.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37570
ISSN: 2616-5597
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Puio_Shpak_Chaikovska_The_influence.pdf1,05 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.