Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8272
Title: Професійна підготовка бакалаврів у галузі журналістики: досвід університетів США
Other Titles: Профессиональная подготовка бакалавров в области журналистики: опыт университетов США
Professional Bachelor’s Training in Journalism: the U.S. Universities Experience
Authors: Марціхів, Христина
Bibliographic description (Ukraine): Марціхів, Х. Професійна підготовка бакалаврів у галузі журналістики: досвід університетів США / Христина Марціхів // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 1. – С. 147–152. – Бібліогр. в кінці ст.
Issue Date: 2017
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: США
університет
програма підготовки
професійна підготовка
бакалавр
журналістика
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Розглянуто процес професійної підготовки майбутніх журналістів у галузі журналістики на прикладі досвіду університетів США. Охарактеризовано стратегії навчання, що використовуються в цих вузах. Розглянуто змістовний і структурно-організаційний компоненти освітніх програм бакалаврів з журналістики. Проаналізовано програми підготовки бакалаврів гуманітарних і технічних наук у галузі журналістики. Визначено основні цикли програм: соціально-гуманітарний; фундаментальний; дисципліни професійного спрямування; навчальні дисципліни за вибором; практична підготовка. Висвітлено спільні та відмінні риси вказаних програм. Визначено переваги та недоліки освітніх програм для майбутніх журналістів, вказані теоретичні і практичні проблеми, які вирішуються для досягнення навчальних цілей в американських університетах.
Рассмотрен процесс профессиональной подготовки будущих журналистов на примере опыта университетов США. Охарактеризованы стратегии обучения, используемые у вузах. Рассмотрены содержательный и структурно-организационный компоненты образовательных программ бакалавров журналистики. Проанализированы программы подготовки бакалавров гуманитарных и технических наук в области журналистики, освещены общие и отличительные черты указанных программ. Определены основные циклы программ: социально-гуманитарный; фундаментальный; дисциплины профессионального направления; дисциплины по выбору; практическая подготовка. Определены преимущества и недостатки образовательных программ для будущих журналистов, указаны теоретические и практические проблемы, которые решаются для достижения учебных целей в американских университетах.
The article dwells upon the problem of specification of structural components, criteria, indicators and levels of professional competence of future journalists. The article analyzes the scientific and methodological works devoted to the professional training of journalists, as well as the approaches for the formation of their professional competence. Features of the programs for the preparation of bachelors of the humanities and technical sciences in the field of journalism are considered. Their main cycles are determined: socio-humanitarian, fundamental, a cycle of disciplines of a professional direction, elective disciplines, as well as practical training. The general and distinctive features in the educational programs for bachelors of the humanities and technical sciences are covered. The author substantiates the process of professional training in journalism on the example of the experience of US universities. The teaching strategies used in the teaching process at US universities are characterized, the substantive, structural and organizational components of the bachelor’s educational program in the field of journalism are considered. The advantages and disadvantages of curricula are determined, and theoretical and practical problems that need to be solved to achieve the completeness of scientific knowledge on the subject matter are indicated.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8272
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martsihiv.pdf589,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.