Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9699
Назва: Закономірності і принципи соціокультурної концепції тілесно-ціннісного виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з фізичним, моральним та естетичним вихованням
Інші назви: Закономерности и принципы социокультурной концепции телесно-ценностного воспитание детей дошкольного возраста во взаимодействии с физическим, моральным и эстетичным воспитанием
Автори: Чаговець, Алла
Бібліографічний опис: Чаговець, А. Закономірності і принципи соціокультурної концепції тілесно-ціннісного виховання дітей дошкільного віку у взаємодії з фізичним, моральним та естетичним вихованням / Алла Чаговець // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. - 2018. - № 1. - С. 27–33. - Бібліогр. в кінці ст.
Дата публікації: 2018
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: дошкільний вік
заклади дошкільної освіти
соціокультурна концепція
закономірності
принципи
тілесно-ціннісне виховання
дошкольный возраст
дошкольные учебные заведения
социокультурная концепция
закономерности
принципы
телесно-ценностное воспитание
pre-school age
pre-school educational institutions
sociocultural concept
regularities
principles
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Викладено та проаналізовано ключові закономірності і принципи соціокультурної концепції тілесно-ціннісного виховання дітей дошкільного віку у взаємодії із фізичним, моральним та естетичним вихованням. Наведено думки вчених, які займалися вирішенням цієї проблеми. Доведено, що розкриття теоретико-методологічних засад зазначеної концепції потребує передусім з’ясування теоретичних основ закономірностей і принципів системи тілесно-ціннісного виховання дошкільників. Вказано, що реалізація принципів системи тілесно-ціннісного виховання дітей дошкільного віку у взаємодії із фізичним, моральним та естетичним вихованням дає позитивні результати лише тоді, коли їх застосовують у гармонійному поєднанні, що сприятиме зростанню свідомої, патріотично налаштованої, духовно розвиненої особистості дитини. Проведений розгляд означеного питання став підставою для визначення критеріїв становлення ціннісного ставлення дитини до власної тілесності.
Изложены и проанализированы ключевые закономерности и принципы социокультурной концепции телесно ценностного воспитание детей дошкольного возраста во взаимодействии с физическим, моральным и эстетичным воспитанием. Приведены мнения учёных, которые занимались решением этой проблемы. Доказано, что раскрытие теоретико-методологических принципов указанной концепции нуждается прежде всего в выяснении теоретических основ закономерностей и принципов системы телесно ценностного воспитание дошкольников. Указано, что реализация принципов системы телесно ценностного воспитание детей дошкольного возраста во взаимодействии с физическим, моральным и эстетичным воспитанием даёт позитивные результаты лишь тогда, когда их применяют в гармоничном сочетании. Отмечено, что главным заданием дошкольного учебного заведения является внедрение эффективной системы телесно ценностного воспитание детей дошкольного возраста во взаимодействии с физическим, моральным и эстетичным воспитанием, что будет способствовать росту сознательной, патриотически настроенной, духовно развитой личности ребёнка. Проведённое детальное рассмотрение представленной темы стало основанием для определения критериев становления ценностного отношения ребёнка к собственной телесности.
The article describes and analyzes the key laws and principles of social and cultural values of the concept of body-education of preschool children in interaction with the physical, moral and aesthetic education. It is noted that in today's conditions of development of preschool education, it is necessary to take into account the multilateral social demands and requirements, interests and needs of different groups of the population, special regularities and principles of physical and value education of children of preschool age. The purpose of this article is to determine the theoretical substantiation of the laws and principles of the socio-cultural concept of physical and value education of preschool children in cooperation with physical, moral and aesthetic education. The analysis allowed to reveal the theoretical and methodological foundations of the socio-cultural concept of physical and value education of preschool children in interaction with physical, moral and aesthetic education through the elucidation of the theoretical foundations of the laws and principles of the above system. Different thoughts are presented by both domestic and foreign scientists who were engaged in solving the problem of key regularities and principles of the sociocultural concept of physical and value education of preschool age children in interaction with physical, moral and aesthetic upbringing. It is proved that the disclosure of theoretical and methodological principles of the socio-cultural concept of physical and value education of preschool age children in interaction with physical, moral and aesthetic education requires first of all the elucidation of the theoretical foundations of the principles and principles of the system of physical and value education of preschoolers. It is suggested that the implementation of the principles of the system of physical and value education of preschool children in cooperation with physical, moral and aesthetic education yields positive results only when they are used in a harmonious combination. It is concluded that the main task of a preschool institution is to introduce an effective system of physical and value education of preschool children in conjunction with physical, moral and aesthetic education, which will promote the growth of a child's conscious, patriotically minded, spiritually developed personality. The detailed consideration of the issue of the principles and principles of the socio-cultural concept of the physical and value education of preschool children in cooperation with physical, moral and aesthetic education has become the basis for determining the criteria for the formation of the value relation of the child to his own physicality.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9699
ISSN: 2311-6382
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
4Chagovez.pdf283,85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.